Κυριακή 30 Μαρτίου 2014

Στους 200 εισακτέους ανά τμήμα κληρώνει και έναν από Κεφαλονιά

Σύμφωνα με νομοθετικές ρυθμίσεις που προωθούνται άμεσα, για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση το ακαδημαϊκό έτος 2014-2015, ανακοινώθηκε επισήμως σήμερα από το υπουργείο Παιδείας,  προβλέπονται τα παρακάτω.
1.    Οι ειδικές περιπτώσεις υποψηφίων (πολύτεκνοι, τρίτεκνοι, κοινωνικά κριτήρια) που ως τώρα εισάγονταν καθ’υπέρβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε δικό τους ποσοστό θέσεων καταργούνται. Όλοι οι υποψήφιοι πλέον θα διεκδικούν των εισαγωγή τους επί ίσοις όροις και μετά την εισαγωγή τους θα δίνονται ελεύθερες μετεγγραφές στους πολύτεκνους, τρίτεκνους και όσους πληρούν κοινωνικά κριτήρια.
2.    
Ειδικά και μόνο στους υποψηφίους της Κεφαλλονιάς,  που θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις των Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ) ή των Επαγγελματικών Λυκείων(ΕΠΑΛ), προβλέπονται θέσεις σε ποσοστό 0,5% επιπλέον του αριθμού εισακτέων για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση το ακαδημαϊκό έτος 2014-2015. 
3.    Όσοι υποψήφιοι συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις των ΓΕΛ και ΕΠΑΛ το 2012 θα έχουν κι αυτοί το δικαίωμα να διεκδικήσουν την εισαγωγή τους το 2014 σε ποσοστό 10% των θέσεων εισακτέων, χωρίς δηλαδή νέα εξέταση, καταθέτοντας μόνο μηχανογραφικό δελτίο.
Δημοφιλή Άρθρα

4 Σχόλια

  1. @Μανώλη από Αριστείδη29/03/2014 10:30
    Αγαπητέ μου κύριε όχι μόνο κατά πολυτέκνων αλλά και κατά παντός άλλου (αθλητών, μουσουλμάνων, ομογενών κ.α. όπως αναφέρεις) πρέπει να ισχύει η ΙΣΟΤΗΤΑ των Ελλήνων, για να ξεκαθαρίζουμε τα πράγματα. Μόνο ίσως για κάποιους αποδεδειγμένα ασθενείς μια ανοχή γιατί αυτοί δεν διάλεξαν το πρόβλημά τους και είναι ειδική περίπτωση.
  2. Μανώλης28/03/2014 15:55
    Αριστείδη το άρθρο 21 του Συντάγματος το έχεις μήπως ακουστά;

    Το πρόβλημα σου είναι οι πολύτεκνοι;

    Έτσι κατορθώσατε να καταργήσετε κάθε ίχνος δημογραφικού κινήτρου... Για τις ειδικές θέσεις όμως Μουσουλμάνων, αθλητών, ομογενών, ασθενών... που διατηρούνται ΤΣΙΜΟΥΔΙΑ
  3. Αριστείδης28/03/2014 11:11
    Σε κανένα πολιτισμένο κράτος οι πολύτεκνοι δεν απολαμβάνουν δικαιώματα περισσότερα των άλλων πολιτών. Δικαιωμά τους να κάνουν όσα παιδιά θέλουν (και υποχρέωσή τους να τα φροντίζουν )μα όχι δικαίωμά τους να παραβιάζεται το σύνταγμα (ισότητα πολιτών) για λόγους ψηφοθηρίας . Απολύτως πουθενά! Τόσο απλά!
  4. Χρίστος27/03/2014 20:08
    Το 10% πρέπει να ισχύσει , το λιγότερο, από το σχολικό έτος 2009-2010, για να μπορούν οι παλιότερη ( άνεργοι, φοιτητές, μαθητές με περιορισμένη οικονομική δυνατότητα να συμμετάσχουν σε μία εκ νέου εξέταση), να φοιτήσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ειδικά τώρα που έχουν αυξηθεί οι θέσεις, λόγο τις κατάργησης των ειδικών κατηγοριών.

Σε ποια ύλη θα διαγωνιστούν οι μαθητές της Α΄ Λυκειου

ΡΕΠΟΡΤΑΖ:esos.gr
Τα θέματα της Τράπεζας Θεμάτων θα είναι προσβάσιμα σε όλους σε εύλογο χρόνο, πριν την έναρξη των εξετάσεων της Α Λυκείου, απάντησε στη Βουλή ο υπουργός Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλος, και πρόσθεσε πως  το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) κατά καταβάλει κάθε προσπάθεια ‘ώστε η Τράπεζα Θεμάτων να είναι έτοιμη εγκαίρως για την απρόσκοπτη διεξαγωγή των προγραμμάτων εξετάσεων της Α Λυκείκου.
Ο υπουργός Παιδείας  διαβεβαίωσε ότι ΄δεν θα υπάρξει ύλη που θα εξεταστεί, χωρίς να έχει διδαχθεί, καθώς, όπως είπε,  η εξεταστέα ύλη έχει μειωθεί δραστικά στην Α Λυκείου.
Σύντομα, τονίζει ο υπουργός Παιδείας στην απάντησή του, το ΙΕΠ θα εκδώσει οδηγίες για την υποβολή θεμάτων προς ένταξη στηη Τράπεζα θεμάτων από την εκπαιδευτική κοινότητα.
Σημειώνεται ότι το ΙΕΠ έχει την ευθύνη  του περιεχομένου  της Τράπεζας Θεμάτων  και ο «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» τη διαμόρφωση του σχετικού λογισμικού και της υπολογιστικής  υποδομής.

ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ:Οδηγίες για τις εξετάσεις των μαθητών της Α Λυκείου και πως θα βαθμολογηθούν τα θέματα
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 07/10-02-2014 ανακοινοποίηση στο ορθό του Δ.Σ.)  το υπουργείο Παιδείας απέστειλε προς τα Λύκεια  τις παρακάτω οδηγίες σχετικά με τον τρόπο αξιολόγησης μαθημάτων της Α΄ τάξης Ημερησίου και των Α΄ και Β΄ τάξεων Εσπερινού Γενικού Λυκείου για το σχολικό έτος 2013-2014.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΟ ΕΓΓΡΑΦΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
Για την εξέταση της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας δίνεται στους μαθητές σε φωτοαντίγραφο απόσπασμα κειμένου διδαγμένου από το πρωτότυπο, 12-20 στίχων, με νοηματική συνοχή και ζητείται από αυτούς:
α) να μεταφράσουν στη Νέα Ελληνική ένα τμήμα του οκτώ έως δέκα (8-10) στίχων·
β) να απαντήσουν επί του δοθέντος κειμένου (με εξαίρεση την υπό το στοιχείο «i» ερώτηση επί μεταφρασμένου κειμένου) σε:
i. τρεις (3) ερωτήσεις ερμηνευτικές που μπορεί να αναφέρονται σε ιδέες, αξίες, προβλήματα, στη στάση, στο ήθος ή στο χαρακτήρα προσώπων, στο ιστορικό, κοινωνικό, πολιτιστικό πλαίσιο της εποχής της συγγραφής του έργου, στη δομή του κειμένου, σε υφολογικά και αισθητικά θέματα. Οι δύο (2) από τις ερωτήσεις αυτές αναφέρονται στο δοθέν απόσπασμα και η τρίτη σε τμήμα διδαγμένου από μετάφραση κειμένου. Για τις απαιτήσεις της τρίτης ερώτησης δίνεται στους μαθητές σε φωτοαντίγραφο το συγκεκριμένο μεταφρασμένο τμήμα κειμένου·
ii. μία (1) ερώτηση που αναφέρεται στο γραμματειακό είδος του κειμένου, στον συγγραφέα ή στο έργο του·
iii. μία (1) ερώτηση λεξιλογική-σημασιολογική που αναφέρεται στην παραγωγή και σύνθεση λέξεων της Αρχαίας Ελληνικής, σε ομόρριζες λέξεις, σε απλές ή σύνθετες, στη σύνδεση λέξεων της Αρχαίας και της Νέας Ελληνικής, στη διατήρηση ή στην αλλαγή της σημασίας τους, σε συνώνυμα και αντώνυμα κ.λπ.·
iv. μία (1) ερώτηση γραμματικής·
v. μία (1) ερώτηση συντακτικού·
Οι ερωτήσεις υπό τα στοιχεία «iii», «iv» και «v» μπορεί να αναλύονται σε δύο (2) ισοδύναμα βαθμολογικώς υποερωτήματα.
Η μετάφραση βαθμολογείται με τριάντα (30) μονάδες και καθεμιά από τις επτά (7) ερωτήσεις με δέκα (10) μονάδες.
Το διδαγμένο κείμενο από το πρωτότυπο, και μαζί με αυτό το οριζόμενο προς μετάφραση τμήμα του, η ερώτηση υπό το στοιχείο «ii» και η ερώτηση υπό το στοιχείο «iii» επιλέγονται από την τράπεζα θεμάτων. Οι υπόλοιπες ερωτήσεις (καθώς και το τμήμα του διδαγμένου από μετάφραση κειμένου της υπό το στοιχείο «i» ερώτησης) ορίζονται από τους διδάσκοντες.
Νέα Ελληνική Γλώσσα
Για την εξέταση στο μάθημα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας δίνονται στους μαθητές σε φωτοαντίγραφο ένα ή δύο κείμενα περιορισμένης έκτασης από τον έντυπο ή/και τον ηλεκτρονικό λόγο (βιβλία, εφημερίδες, περιοδικά, διαδίκτυο), που αναφέρονται σε κοινωνικά, πολιτικά, πολιτιστικά, επιστημονικά ή άλλα θέματα της καθημερινής ζωής και έχουν νοηματική πληρότητα. Τα κείμενα σχετίζονται με θέματα με τα οποία ασχολήθηκαν οι μαθητές κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους. Οι μαθητές εξετάζονται σε τρία (3) θέματα. Συγκεκριμένα καλούνται:
α) να απαντήσουν σε δύο (2) ερωτήσεις που έχουν σχέση με:
i. την κατανόηση του κειμένου (οπτικές από τις οποίες προσεγγίζεται η πραγματικότητα, στόχοι και επιχειρήματα συγγραφέα, προβληματισμοί που θέτει, θέσεις που υποστηρίζει κ.λπ.)·
ii. την οργάνωση του λόγου (διάρθρωση, δομή, διαίρεση, τίτλοι ενοτήτων, συνοχή, αλληλουχία, τρόποι ανάπτυξης, συλλογιστική πορεία κ.λπ.)•
β) να απαντήσουν σε δύο (2) ερωτήσεις που αφορούν:
i. σε σημασιολογικά στοιχεία (σημασίες λέξεων, συνώνυμα, αντώνυμα, κατασκευή φράσεων ή παραγράφων με συγκεκριμένες λέξεις, αντικατάσταση λέξεων ή φράσεων με σημασιολογικά ισοδύναμες κ.λπ.)·
ii. στην επισήμανση της λειτουργίας μορφοσυντακτικών δομών και υφολογικών στοιχείων του κειμένου που σχετίζονται με τους επικοινωνιακούς στόχους του συγγραφέα (ενεργητική ή παθητική σύνταξη, γλωσσικές ποικιλίες, αναφορική και ποιητική λειτουργία της γλώσσας [δηλωτική και συνυποδηλωτική χρήση], στοιχεία προφορικού λόγου, χρήση ειδικού λεξιλογίου, είδος κειμένου κ.λπ.).
γ) να συνθέσουν δικό τους κείμενο (ενταγμένο σε επικοινωνιακό πλαίσιο), το οποίο σχετίζεται θεματικά με το κείμενο ή τα κείμενα που τους δόθηκαν, στο πλαίσιο του οποίου απαντούν με πειστική επιχειρηματολογία στα ζητούμενα, διατυπώνουν κρίσεις και σχόλια ή αναπτύσσουν τεκμηριωμένα προσωπικές απόψεις. Η έκταση του κειμένου κυμαίνεται από 350 έως 400 λέξεις.
Το πρώτο (α) θέμα βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες, το δεύτερο (β) με είκοσι πέντε (25) και το τρίτο (γ) με πενήντα (50). Η κατανομή της βαθμολογίας στις ερωτήσεις του α΄ και του β΄ θέματος, οι οποίες μπορεί να αναλύονται σε υποερωτήματα, διαφοροποιείται ανάλογα με τον βαθμό της δυσκολίας τους και οι βαθμολογικές μονάδες καθορίζονται κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνονται γραπτώς στους μαθητές.
Το κείμενο ή τα κείμενα, το πρώτο και το δεύτερο θέμα (υπό τα στοιχεία «α» και «β») επιλέγονται από την τράπεζα θεμάτων, ενώ το τρίτο θέμα (υπό το στοιχείο «γ») ορίζεται από τους διδάσκοντες το μάθημα.
Νέα Ελληνική Λογοτεχνία
Για την εξέταση του μαθήματος της Νέας Ελληνικής Λογοτεχνίας στην Α’ Τάξη Ημερησίου ΓΕΛ και στην Α’ Τάξη Εσπερινού ΓΕΛ δίνεται στους μαθητές αδίδακτο κείμενο, ομοειδές ή ομόθεμο με τις διδακτικές ενότητες που έχουν διδαχθεί («Τα φύλα στη λογοτεχνία», «Παράδοση και μοντερνισμός στη νεοελληνική ποίηση» και «Θέατρο»), το οποίο λαμβάνεται από την τράπεζα θεμάτων.
1. Σε περίπτωση που το κείμενο αναφέρεται στις θεματικές ενότητες «Τα φύλα στη Λογοτεχνία» και «Θέατρο», οι μαθητές καλούνται:
α) να επισημάνουν τα πρόσωπα που αναφέρονται στο κείμενο και να τα εντάξουν στον τόπο και στον χρόνο της αφήγησης·
β) να διακρίνουν και να περιγράψουν ένα ή δύο λογοτεχνικούς χαρακτήρες, κάνοντας αναφορές στις σχέσεις των δύο φύλων, στον κοινωνικό τους ρόλο ή σε κοινωνικά στερεότυπα σχετιζόμενα με το θέμα του κειμένου, και να αιτιολογήσουν τις απαντήσεις τους με αντίστοιχες παραπομπές στο κείμενο·
γ) να βρουν τον αφηγητή της ιστορίας και να αλλάξουν το πρόσωπο του αφηγητή ώστε  να φανεί η αντίστοιχη αλλαγή στην οπτική της αφήγησης ή να μετατρέψουν το διαλογικό μέρος του κειμένου σε συνεχή αφηγηματικό λόγο·
δ) να διατυπώσουν σε μία ή δύο παραγράφους την άποψή τους για το περιεχόμενο του κειμένου συσχετίζοντάς το με τις αντιλήψεις της εποχής μας.
Οι ερωτήσεις υπό τα στοιχεία «α» και «β» βαθμολογούνται με 50 μονάδες (α = 25 μονάδες + β = 25 μονάδες) και συνοδεύουν το αδίδακτο κείμενο που κληρώνεται από την τράπεζα θεμάτων.
Οι ερωτήσεις υπό τα στοιχεία «γ» και «δ» βαθμολογούνται με 50 μονάδες (γ= 25 μονάδες + δ= 25 μονάδες) και ορίζονται από τους διδάσκοντες το μάθημα.
2. Σε περίπτωση που το ποίημα ανήκει στην ενότητα «Παράδοση και Μοντερνισμός στη νεοελληνική ποίηση», οι μαθητές καλούνται:
α) να αναγνωρίσουν στο ποίημα γενικά χαρακτηριστικά της παραδοσιακής ή της μοντέρνας ποίησης•
β) να επισημάνουν στο ποίημα εκφραστικά μέσα και εκφραστικούς τρόπους (μεταφορές, παρομοιώσεις, εικόνες, στοιχεία που αφορούν τη γλώσσα, όπως λόγιες, λαϊκές ιδιωματικές ή αντιλυρικές λέξεις κ.λπ.) και να σχολιάσουν τη λειτουργία τους•
γ) να επισημάνουν στο ποίημα βασικά χαρακτηριστικά του λογοτεχνικού ρεύματος (π.χ. ρομαντισμός, συμβολισμός κ.λπ.) στο οποίο ανήκει•
δ) να σχολιάσουν σε μία ή δύο παραγράφους βασικά σύμβολα ή θέματα του ποιήματος και να αιτιολογήσουν τις απαντήσεις τους με αντίστοιχες παραπομπές στο κείμενο.
Οι ερωτήσεις υπό τα στοιχεία «α» και «β» βαθμολογούνται με 50 μονάδες (α = 25 μονάδες + β = 25 μονάδες) και συνοδεύουν το αδίδακτο κείμενο που κληρώνεται από την τράπεζα θεμάτων.
Οι ερωτήσεις υπό τα στοιχεία «γ» και «δ» βαθμολογούνται με 50 μονάδες (γ = 25 μονάδες + δ = 25 μονάδες) και ορίζονται από τους διδάσκοντες το μάθημα.
Για την εξέταση στη Νέα Ελληνική Λογοτεχνία της Β΄ Τάξης του Εσπερινού Γενικού Λυκείου δίνεται στους μαθητές σε φωτοαντίγραφο πεζό ή ποιητικό κείμενο, που περιλαμβάνεται στη διδαχθείσα ύλη και ορίζεται από τον διδάσκοντα, καθώς και αδίδακτο πεζό ή ποιητικό κείμενο ίσης κατά προσέγγιση δυσκολίας με το διδαγμένο, που επιλέγεται με κλήρωση από την τράπεζα θεμάτων, με τις αναγκαίες διευκρινίσεις. Οι μαθητές καλούνται να απαντήσουν σε τέσσερα (4) θέματα, από τα οποία δύο (2), και συγκεκριμένα τα υπό τα στοιχεία «α» και «β», προέρχονται από την τράπεζα θεμάτων και συνοδεύουν το αδίδακτο κείμενο, και δύο (2), τα υπό τα στοιχεία «γ» και «δ», ορίζονται από τον διδάσκοντα και αναφέρονται στο διδαγμένο κείμενο. Τα θέματα αφορούν:
α) στον ερμηνευτικό σχολιασμό του αδίδακτου λογοτεχνικού κειμένου·
β) σε παρατηρήσεις επί των εκφραστικών μέσων και τρόπων που εμπεριέχονται στο αδίδακτο κείμενο (π.χ. ζητείται από τους μαθητές να βρουν μεταφορές, παρομοιώσεις, εικόνες, στοιχεία που αφορούν τη γλώσσα, όπως λόγιες, λαϊκές ιδιωματικές ή αντιλυρικές λέξεις κ.λπ.)
γ) στον συγγραφέα του διδαγμένου κειμένου και σε γραμματολογικά στοιχεία που προκύπτουν άμεσα ή έμμεσα από αυτό•
δ) στον ερμηνευτικό ή αισθητικό σχολιασμό του διδαγμένου κειμένου ή στην ανάπτυξη, σε μία (1) ή δύο (2) παραγράφους, χωρίων του.
Η βαθμολογία κατανέμεται κατά 25% σε κάθε θέμα, το οποίο μπορεί να αναλύεται σε δύο ερωτήσεις. Η κατανομή της βαθμολογίας στις ερωτήσεις μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με τον βαθμό της δυσκολίας τους και οι βαθμολογικές μονάδες κάθε ερώτησης καθορίζονται κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνονται γραπτώς στους μαθητές.
Ιστορία
Οι μαθητές αξιολογούνται στο μάθημα της Ιστορίας με συνδυασμό θεμάτων/ερωτήσεων, που ταξινομούνται σε δύο (2) ομάδες:
Ι. Στην ομάδα Α΄ περιλαμβάνονται δύο (2) θέματα που αναλύονται σε επιμέρους ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχονται οι ιστορικές γνώσεις των μαθητών (χρονολογίες, ιστορικές έννοιες, ιστορικά φαινόμενα ή γεγονότα, δράση προσώπων κ.λπ.):
1. Το πρώτο θέμα περιλαμβάνει: α) ερωτήσεις αντικειμενικού τύπου (1.α), που βαθμολογούνται με δέκα (10) μονάδες· β) εξήγηση δύο ή τριών ιστορικών όρων/εννοιών (1.β), που βαθμολογείται με δεκαπέντε (15) μονάδες.
2. Το δεύτερο θέμα περιλαμβάνει δύο ερωτήσεις σύντομης απάντησης (2.α.) και (2.β.) και βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες.
ΙΙ. Στην ομάδα Β΄ περιλαμβάνονται δύο (2) θέματα, που το καθένα μπορεί να αναλύεται σε δύο επιμέρους ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχονται η ικανότητα των μαθητών στη σύνθεση των ιστορικών γνώσεων και η κριτική προσέγγισή τους (ανάλυση ή σύνθεση αιτίων ή συνθηκών, αποτίμηση της δράσης προσώπων, αξιολόγηση αποτελεσμάτων, σύγκριση απόψεων, προέκταση ιστορικών πληροφοριών κ.λπ.). Τα θέματα αυτής της ομάδας επιλέγονται από ενότητες της εξεταστέας ύλης διαφορετικές εκείνων από τις οποίες προέρχονται οι ερωτήσεις (2.α) και (2.β) της ομάδας Α΄ και βαθμολογούνται αθροιστικά με 50 μονάδες. Στην περίπτωση αυτής της ομάδας χρησιμοποιούνται και ερωτήσεις επεξεργασίας ιστορικού υλικού, το οποίο δίνεται στους μαθητές φωτοτυπημένο. Το υλικό αυτό προέρχεται από ιστορικές μαρτυρίες, αρχαιολογικές μελέτες, έργα τέχνης, φωτογραφίες, στατιστικούς πίνακες, χάρτες, διαγράμματα και από όλα εκείνα τα στοιχεία που χρησιμοποιούνται ως ιστορικά τεκμήρια ή ως μέσα άντλησης πληροφοριών για την εξαγωγή ιστορικών συμπερασμάτων.
Η βαθμολογία κάθε ερώτησης των παραπάνω θεμάτων και των δύο ομάδων διαφοροποιείται ανάλογα με τον βαθμό δυσκολίας της. Οι βαθμολογικές μονάδες καθεμιάς καθορίζονται κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνονται γραπτώς στους μαθητές.
Τα θέματα της ομάδας Α΄ επιλέγονται από την τράπεζα θεμάτων, ενώ τα θέματα της ομάδας Β΄ ορίζονται από τους διδάσκοντες.
Άλγεβρα και Γεωμετρία
Οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις στην Άλγεβρα και Γεωμετρία γίνονται ως εξής:
1. Στους μαθητές δίνονται τέσσερα (4) θέματα από την εξεταστέα ύλη, με τα οποία ελέγχεται η γνώση εννοιών και ορολογίας, η δυνατότητα αναπαραγωγής γνωστικών στοιχείων, η ικανότητα εκτέλεσης γνωστών αλγορίθμων, η ικανότητα του μαθητή να αναλύει, να συνθέτει και να επεξεργάζεται δημιουργικά ένα δεδομένο υλικό, καθώς και η ικανότητα επιλογής και εφαρμογής κατάλληλης μεθόδου.
2. Τα τέσσερα θέματα που δίνονται στους μαθητές διαρθρώνονται ως εξής:
α. Το πρώτο θέμα αποτελείται από δύο μέρη. Το πρώτο μέρος περιέχει πέντε (05) ερωτήσεις αντικειμενικού τύπου (πολλαπλής επιλογής, Σωστού -Λάθους, αντιστοίχισης) με τις οποίες ελέγχεται η γνώση και η κατανόηση των βασικών εννοιών και των σπουδαιότερων συμπερασμάτων της θεωρίας σε όσο το δυνατόν ευρύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης. Στο δεύτερο μέρος ζητείται η απόδειξη μίας απλής πρότασης (ιδιότητας, λήμματος, θεωρήματος ή πορίσματος), που είναι αποδεδειγμένη στο σχολικό εγχειρίδιο.
β. Το δεύτερο θέμα αποτελείται από μία άσκηση που είναι εφαρμογή ορισμών, αλγορίθμων ή προτάσεων (ιδιοτήτων, θεωρημάτων, πορισμάτων).
γ. Το τρίτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση που απαιτεί από τον μαθητή ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών και αποδεικτικών ή υπολογιστικών διαδικασιών.
δ. Το τέταρτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση ή ένα πρόβλημα που η λύση του απαιτεί από τον μαθητή ικανότητες συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και την ανάληψη πρωτοβουλιών για την ανάπτυξη στρατηγικών επίλυσής του.
Το δεύτερο, τρίτο και τέταρτο θέμα μπορούν να αναλύονται σε επιμέρους ερωτήματα που διευκολύνουν τον μαθητή στη λύση.
3. Η βαθμολογία κατανέμεται ανά εικοσιπέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα (4) θέματα. Ειδικότερα, στο πρώτο θέμα  το πρώτο μέρος βαθμολογείται με δέκα  (10) μονάδες, ενώ το δεύτερο μέρος βαθμολογείται με δεκαπέντε (15) μονάδες. Στο δεύτερο, τρίτο και τέταρτο θέμα η κατανομή της βαθμολογίας στα επιμέρους ερωτήματα μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας τους και καθορίζεται στη διατύπωση των θεμάτων.
4. Το δεύτερο και το τέταρτο θέμα λαμβάνονται με κλήρωση από την τράπεζα θεμάτων, ενώ το πρώτο και το τρίτο θέμα επιλέγονται από τους διδάσκοντες (ή τον διδάσκοντα) το μάθημα καθηγητές.
Φυσική, Χημεία
Οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις στη Φυσική και τη Χημεία γίνονται ως εξής:
1. Στους μαθητές δίνονται τέσσερα (4) θέματα από την εξεταστέα ύλη που καθορίζονται ως εξής:
α) Το πρώτο θέμα αποτελείται από πέντε (5) ερωτήσεις αντικειμενικού τύπου, με τις οποίες ελέγχεται η γνώση της θεωρίας σε όσο το δυνατόν ευρύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης.
β) Το δεύτερο θέμα αποτελείται από δύο (2) ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται η κατανόηση της θεωρίας και οι ικανότητες και δεξιότητες που απέκτησαν οι μαθητές κατά την εκτέλεση των εργαστηριακών ασκήσεων ή άλλων δραστηριοτήτων που έγιναν στο πλαίσιο του μαθήματος. Με τις ερωτήσεις μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να αναπτύξουν την απάντησή τους ή να απαντήσουν σε ένα ερώτημα κλειστού τύπου και να αιτιολογήσουν την απάντησή τους.
γ) Το τρίτο θέμα αποτελείται από άσκηση εφαρμογής της θεωρίας, η οποία απαιτεί ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών, θεωριών, τύπων, νόμων και αρχών και μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.
δ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από ένα πρόβλημα ή μία άσκηση, που απαιτεί ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και ανάπτυξη στρατηγικής για τη διαδικασία επίλυσής του. Tο πρόβλημα αυτό ή η άσκηση μπορεί να αναλύονται σε επιμέρους ερωτήματα.
2. Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα. Ειδικότερα, στο πρώτο θέμα κάθε μία ερώτηση βαθμολογείται με 5 μονάδες και στο δεύτερο θέμα η πρώτη ερώτηση βαθμολογείται με 12 μονάδες και η δεύτερη με 13 μονάδες. Στο τρίτο και τέταρτο θέμα η κατανομή της βαθμολογίας στα επιμέρους ερωτήματα μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας και καθορίζεται στη διατύπωση των θεμάτων.
3. Το πρώτο και το τρίτο θέμα επιλέγονται από τους διδάσκοντες (ή τον διδάσκοντα) το μάθημα. Το δεύτερο και το τέταρτο θέμα λαμβάνονται με κλήρωση από την τράπεζα θεμάτων.
Βιολογία
Οι μαθητές καλούνται να εξεταστούν σε 4 ισόβαθμα θέματα που έχουν την ακόλουθη μορφή, περιεχόμενο και σκοπό:
1ο Θέμα:
Περιλαμβάνει 5 ισόβαθμες ανεξάρτητες ερωτήσεις αντικειμενικού τύπου, όπως: πολλαπλής επιλογής, σωστού-λάθους, διαζευκτικής απάντησης (από τις οποίες ο μαθητής επιλέγει όποια ή όποιες συνεχίζουν ορθά μια ημιτελή φράση) κ.ά.
Το θέμα αποσκοπεί στον έλεγχο της απόκτησης γνώσεων και της κατανόησης από τον μαθητή βιολογικών εννοιών, διαδικασιών ή φαινομένων από ένα ευρύ τμήμα της εξεταστέας ύλης.
2ο Θέμα:
Περιλαμβάνει 2 ερωτήσεις οι οποίες βαθμολογούνται με δώδεκα (12) και δεκατρείς (13) μονάδες αντίστοιχα. Οι ερωτήσεις αυτές μπορεί να αναλύονται σε επιμέρους υποερωτήματα.
Το θέμα αποσκοπεί στον έλεγχο της ικανότητας του μαθητή να ανακαλεί γνώσεις που έχει αποκτήσει γύρω από το εξεταζόμενο θέμα (βιολογική έννοια, διαδικασία ή φαινόμενο) και να τις εκθέτει ή/και να τεκμηριώνει τις απόψεις του με πληρότητα και σαφήνεια.
3ο Θέμα:
Περιλαμβάνει 2 ερωτήσεις, οι οποίες βαθμολογούνται με δώδεκα (12) και δεκατρείς (13) μονάδες αντίστοιχα. Οι ερωτήσεις αυτές μπορεί να αναλύονται σε επιμέρους υποερωτήματα.
Κάθε μία από τις ερωτήσεις αυτές περιλαμβάνει μια απεικόνιση (εικόνα, διάγραμμα ροής, γραφική παράσταση κ.ά.) που μπορεί να αποδίδει μια βιολογική δομή, λειτουργία ή φαινόμενο. Η απεικόνιση συνοδεύεται από σχετικό επεξηγηματικό κείμενο.
Ο μαθητής καλείται να απαντήσει σε υποερωτήματα που μπορεί να αφορούν στη δομική και λειτουργική σχέση των μερών (αν πρόκειται για βιολογική δομή), στην έκβασή του ή/και στους παράγοντες που την επηρεάζουν (αν πρόκειται για λειτουργία ή βιολογικό φαινόμενο) κ.ά.
Το θέμα αποσκοπεί στον έλεγχο της ικανότητας του μαθητή να αξιοποιεί θεωρητικές γνώσεις και δεξιότητες (ανάλυσης, σύνθεσης κτλ.) που έχει αποκτήσει, προκειμένου να εντοπίζει, να αντλεί, να αξιολογεί και να επεξεργάζεται πληροφορίες και δεδομένα που του παρέχει η απεικόνιση και το επεξηγηματικό κείμενο που τη συνοδεύει, ώστε να εξάγει συμπεράσματα και να διατυπώνει πλήρεις, σαφείς και στοιχειοθετημένες απαντήσεις.
4ο Θέμα:
Περιλαμβάνει 2 ερωτήσεις, οι οποίες βαθμολογούνται με δώδεκα (12) και δεκατρείς (13) μονάδες αντίστοιχα. Οι ερωτήσεις αυτές μπορεί να αναλύονται σε επιμέρους υποερωτήματα.
Κάθε ερώτηση αποτελεί δοκιμασία στην οποία ο μαθητής καλείται είτε να διερευνήσει μια πραγματική ή υποθετική κατάσταση που περιγράφεται στην εκφώνηση (π.χ. την έκβαση μιας βιολογικής διαδικασίας) είτε να επιλύσει ένα πρόβλημα που άπτεται εφαρμογών της Βιολογίας στην καθημερινή ζωή του σύγχρονου ανθρώπου, είτε να λύσει μια άσκηση εφαρμόζοντας την κατάλληλη μεθοδολογία και αξιοποιώντας βιολογικούς νόμους και θεωρίες.
Το θέμα αποσκοπεί στην αξιολόγηση της ικανότητας του μαθητή να αξιοποιεί, σε συνδυασμό, γνώσεις και δεξιότητες που έχει αποκτήσει από ποικίλες περιοχές της ύλης, προκειμένου να διερευνά και να ερμηνεύει καταστάσεις ή να επιλύει προβλήματα που σχετίζονται με τις εφαρμογές της Βιολογίας στην καθημερινή ζωή.
Το πρώτο και το τρίτο θέμα επιλέγονται από τους διδάσκοντες (ή τον διδάσκοντα) το μάθημα. Το δεύτερο και το τέταρτο θέμα λαμβάνονται με κλήρωση από την τράπεζα θεμάτων.
Θρησκευτικά
Η γραπτή προαγωγική εξέταση στα «Θρησκευτικά» περιλαμβάνει δύο ομάδες θεμάτων:
α) Η πρώτη ομάδα αποτελείται από δύο θέματα με ερωτήσεις διαφόρων τύπων, με τις οποίες ελέγχεται τόσο η κατοχή των αναγκαίων γνωστικών στοιχείων όσο και η κατανόησή τους. Κάθε ένα από τα δύο θέματα περιέχει ερωτήσεις διαβαθμισμένης δυσκολίας.
Το πρώτο θέμα περιλαμβάνει πέντε (5) ερωτήσεις αντικειμενικού τύπου και βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες (5×5=25).
Το δεύτερο θέμα περιλαμβάνει δύο (2) ερωτήσεις σύντομης απάντησης και βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες. Η πρώτη ερώτηση βαθμολογείται με δεκατρείς (13) μονάδες και η δεύτερη με δώδεκα (12) μονάδες.
β) Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει δύο θέματα με αντίστοιχες ερωτήσεις ευρύτερης ανάπτυξης, με τις οποίες ελέγχεται η ικανότητα συνθετικής και κριτικής ανάλυσης αλλά και διασύνδεσης γνώσεων, γεγονότων και διαδικασιών που απέκτησαν οι μαθητές.
Το πρώτο θέμα περιλαμβάνει μία (1) ερώτηση και βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες.
Το δεύτερο θέμα περιλαμβάνει επίσης μία (1) ερώτηση και βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες.
Τα θέματα ορίζονται κατά 50% με κλήρωση από τράπεζα θεμάτων και κατά 50% από τον διδάσκοντα. Συγκεκριμένα: το πρώτο θέμα από την πρώτη ομάδα και το πρώτο θέμα από τη δεύτερη ομάδα ορίζονται από την τράπεζα θεμάτων. Το δεύτερο θέμα από την πρώτη ομάδα και το δεύτερο θέμα από τη δεύτερη ομάδα ορίζονται από τον εκπαιδευτικό της τάξης.
Πολιτική Παιδεία
(Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί & Αρχές Δικαίου και Κοινωνιολογία)
Για το μάθημα «Πολιτική Παιδεία» (Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί & Αρχές Δικαίου και Κοινωνιολογία), η εξέταση περιλαμβάνει δύο ομάδες θεμάτων:
α) Η πρώτη ομάδα αποτελείται από δύο θέματα με ερωτήσεις διαφόρων τύπων, με τις οποίες ελέγχεται τόσο η κατοχή των αναγκαίων γνωστικών στοιχείων όσο και η κατανόησή τους. Κάθε ένα από τα δύο θέματα περιέχει ερωτήσεις διαβαθμισμένης δυσκολίας.
Το πρώτο θέμα περιλαμβάνει πέντε (5) ερωτήσεις αντικειμενικού τύπου και βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες (5×5=25).
Το δεύτερο θέμα περιλαμβάνει δύο (2) ερωτήσεις σύντομης απάντησης και βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες. Η πρώτη ερώτηση βαθμολογείται με δεκατρείς (13) μονάδες και η δεύτερη με δώδεκα (12) μονάδες.
β) Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει δύο θέματα με ερωτήσεις με τις οποίες ελέγχεται η ικανότητα συνθετικής και κριτικής ανάλυσης και εφαρμογής στην καθημερινή πράξη των γνώσεων που απέκτησαν οι μαθητές. Κάθε ένα από τα δύο θέματα περιέχει δύο ερωτήσεις διαβαθμισμένης δυσκολίας.
Το πρώτο θέμα περιλαμβάνει δύο (2) ερωτήσεις και βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες. Η πρώτη ερώτηση βαθμολογείται με δεκατρείς (13) μονάδες και η δεύτερη με δώδεκα (12) μονάδες.
Το δεύτερο θέμα περιλαμβάνει δύο (2) ερωτήσεις και βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες. Η πρώτη ερώτηση βαθμολογείται με δεκατρείς (13) μονάδες και η δεύτερη με δώδεκα (12) μονάδες.
Τα θέματα ορίζονται κατά 50% με κλήρωση από τράπεζα θεμάτων και κατά 50% από τον διδάσκοντα. Συγκεκριμένα: το πρώτο θέμα από την πρώτη ομάδα και το πρώτο θέμα από τη δεύτερη ομάδα ορίζονται από την τράπεζα θεμάτων. Το δεύτερο θέμα από την πρώτη ομάδα και το δεύτερο θέμα από τη δεύτερη ομάδα ορίζονται από τον εκπαιδευτικό της τάξης.
Ξένες Γλώσσες
Στις προαγωγικές εξετάσεις ο τρόπος εξέτασης των ξένων γλωσσών περιλαμβάνει θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας. Τα θέματα των εξετάσεων ορίζονται ως εξής:
Θέμα 1. Κατανόηση γραπτού λόγου
Δίδεται στους μαθητές διδαγμένο κείμενο (α) 180-350 λέξεων για τα Αγγλικά και (β) 150-180 λέξεων για τα Γαλλικά και Γερμανικά, το οποίο συνοδεύεται από μία δοκιμασία με δέκα (10) ερωτήματα που αποσκοπούν στον έλεγχο σφαιρικής κατανόησης ή/και (β) κατανόησης επιμέρους μηνυμάτων/πληροφοριών του κειμένου (σύνολο 30 %).
Θέμα 2α. Λεξικογραμματική
Δίνεται μία (1) δοκιμασία που αποσκοπεί στον έλεγχο λεξιλογικής ικανότητας με 10 επιμέρους ερωτήματα για την Αγγλική και 5 για την Γαλλική και τη Γερμανική. Πρόκειται για ερωτήματα συμπλήρωσης (σύνολο 20 %).
Θέμα 2β. Λεξικογραμματική
Δίδεται μία (1) δοκιμασία που αποσκοπεί στον έλεγχο γραμματικής ικανότητας με 10 επιμέρους ερωτήματα για την Αγγλική και 5 για την Γαλλική και τη Γερμανική. Πρόκειται για ερωτήματα επιλογής (σύνολο 20%).
Θέμα 3. Παραγωγή γραπτού λόγου
Οι μαθητές καλούνται να γράψουν ένα κείμενο, έκτασης 120-150 λέξεων στην Αγγλική και 80-120 λέξεων στη Γαλλική και Γερμανική, σύμφωνα με πληροφορίες, παροτρύνσεις, ή/και οδηγίες που παρέχονται στην ξένη γλώσσα και οι οποίες ορίζουν με σαφήνεια το συγκειμενικό πλαίσιο της παραγωγής του (δηλαδή ποιος γράφει σε ποιον και για ποιον σκοπό) (σύνολο 30%).
Τα θέματα ορίζονται κατά 50% με κλήρωση από τράπεζα θεμάτων και κατά 50% από τον διδάσκοντα. Συγκεκριμένα: το θέμα 1 και το θέμα 2α ορίζονται από τον εκπαιδευτικό της τάξης. Το θέμα 2β και το θέμα 3 ορίζονται από την τράπεζα θεμάτων.
Μαθήματα Επιλογής
Εφαρμογές Πληροφορικής
Η γραπτή εξέταση περιλαμβάνει θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας και συγκεκριμένα:
α) δύο (2) θέματα θεωρίας,
β) δύο (2) θέματα ασκήσεων ή προβλημάτων.
Τα θέματα θεωρίας αποτελούνται από ερωτήσεις διαφόρων τύπων με τις οποίες ελέγχονται  η γνώση και η κατανόηση της θεωρίας, η κριτική ικανότητα των μαθητών, η ικανότητα αξιοποίησης θεωρητικών γνώσεων για την αξιολόγηση δεδομένων και την εξαγωγή συμπερασμάτων και η δυνατότητα παρουσίασής τους με σωστούς επιστημονικούς όρους και σωστό γραπτό λόγο.
Τα θέματα ασκήσεων ή προβλημάτων στοχεύουν στον έλεγχο της ικανότητας του μαθητή να χρησιμοποιεί, σε συνδυασμό, γνώσεις ή δεξιότητες που απέκτησε για την επίλυσή τους.
Η βαθμολογία προκύπτει κατά 50% από τα θέματα της θεωρίας (2x25%) και κατά 50% από τις ασκήσεις ή τα προβλήματα (2x25%).
Γεωλογία & Διαχείριση Φυσικών Πόρων
Για το μάθημα «Γεωλογία & Διαχείριση Φυσικών Πόρων», η εξέταση περιλαμβάνει δύο ομάδες θεμάτων:
α) Η πρώτη ομάδα αποτελείται από δύο θέματα με ερωτήσεις διαφόρων τύπων, με τις οποίες ελέγχεται τόσο η κατοχή των αναγκαίων γνωστικών στοιχείων όσο και η κατανόησή τους.
β) Η δεύτερη ομάδα αποτελείται από δύο θέματα με ερωτήσεις με τις οποίες ελέγχεται η ικανότητα συνθετικής και κριτικής ανάλυσης και εφαρμογής στην καθημερινή πράξη των γνώσεων που απέκτησαν οι μαθητές.
Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα. Η κατανομή της βαθμολογίας στις ερωτήσεις κάθε θέματος, μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας σε καθεμία από αυτές, η οποία κατανομή καθορίζεται κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνεται στους μαθητές γραπτώς.
Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός
Το μάθημα «Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός» εξετάζεται όπως και το μάθημα της Ιστορίας αλλά τα θέματα ορίζονται από τον διδάσκοντα.
Καλλιτεχνική Παιδεία
«Εικαστικά»: H γραπτή προαγωγική εξέταση περιλαμβάνει δύο ομάδες θεμάτων:
α) Η πρώτη ομάδα αποτελείται από δύο θέματα με ερωτήσεις διαφόρων τύπων, με τις οποίες ελέγχεται η κατοχή και η κατανόηση των αναγκαίων γνωστικών στοιχείων.
β) Η δεύτερη ομάδα αποτελείται από δύο θέματα με ερωτήσεις με τις οποίες ελέγχεται η ικανότητα συνθετικής και κριτικής ανάλυσης και εφαρμογής των γνώσεων που απέκτησαν οι μαθητές.
Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα. Η κατανομή της βαθμολογίας στις ερωτήσεις κάθε θέματος, μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας σε καθεμία από αυτές, η οποία κατανομή καθορίζεται κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνεται στους μαθητές γραπτώς.
«Μουσική»: H γραπτή προαγωγική εξέταση περιλαμβάνει δύο ομάδες θεμάτων:
α) Η πρώτη ομάδα αποτελείται από δύο θέματα με ερωτήσεις διαφόρων τύπων, με τις οποίες ελέγχεται η κατοχή και η κατανόηση των αναγκαίων γνωστικών στοιχείων.
β) Η δεύτερη ομάδα αποτελείται από δύο θέματα με ερωτήσεις με τις οποίες ελέγχεται η ικανότητα συνθετικής και κριτικής ανάλυσης και εφαρμογής των γνώσεων που απέκτησαν οι μαθητές.
Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα. Η κατανομή της βαθμολογίας στις ερωτήσεις κάθε θέματος, μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας σε καθεμία από αυτές, η οποία κατανομή καθορίζεται κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνεται στους μαθητές γραπτώς.
«Στοιχεία Θεατρολογίας»: H γραπτή προαγωγική εξέταση περιλαμβάνει δύο ομάδες θεμάτων:
α) Η πρώτη ομάδα αποτελείται από δύο θέματα με ερωτήσεις διαφόρων τύπων, με τις οποίες ελέγχεται η κατοχή και η κατανόηση των αναγκαίων γνωστικών στοιχείων.
β) Η δεύτερη ομάδα αποτελείται από δύο θέματα με ερωτήσεις με τις οποίες ελέγχεται η ικανότητα συνθετικής και κριτικής ανάλυσης και εφαρμογής των γνώσεων που απέκτησαν οι μαθητές.
Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα. Η κατανομή της βαθμολογίας στις ερωτήσεις κάθε θέματος, μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας σε καθεμία από αυτές, η οποία κατανομή καθορίζεται κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνεται στους μαθητές γραπτώς.
Για τα μαθήματα επιλογής προωθείται νομοθετική ρύθμιση προκειμένου όλα τα θέματα να ορίζονται από τον διδάσκοντα-διδάσκοντες.

Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου 2014

Σχόλια για την Α ΄Λυκείου

Σχόλια:
 - 50% των θεμάτων Πανελλαδικώς που σημαίνει ότι αν έχουμε για παράδειγμα στην Ιστορία 8 ερωτήσεις των γραπτών εξετάσεων Μαίου -Ιουνίου, οι 4 πρέπει να είναι υποχρεωτικά από την τράπεζα θεμάτων του Υπουργείου και βάσει ολόκληρης της εξεταστέας ύλης.


- Μαθητές και καθηγητές πρέπει πραγματικά να κάνουν ένα αγώνα δρόμου για να προλάβουν την εξεταστέα ύλη ( ειδικά στη σεισμόπληκτη Κεφαλονιά όπου έχουν χαθεί αρκετές ώρες διδασκαλίας ) και ειδικά για τους καθηγητές του σχολείου αυτό φαντάζει πολύ εύκολο , για τους μαθητές;


- Τέλος μη ξεχνάμε ότι ο βαθμός της Α΄ Λυκείου θα προσμετρηθεί 20% για την πρόσβαση των μαθητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, άρα όλα τα παραπάνω έχουν μείζονα σημασία.
Φροντιστήριο Οι Πεπαιδευμένοι.

Διαμαντάτος Αλέξανδρος 


Τηλ. 2674 0 72 337
6938490156

Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου 2014

Ενδελεχής ενημέρωση για την Α΄ Λυκείου

Να ολοκληρώσουν σε χρόνο-ρεκόρ και, για πρώτη φορά, ολόκληρη τη διδακτέα-εξεταστέα ύλη της Α Λυκείου καλούνται ξαφνικά μαθητές και εκπαιδευτικοί.
Ο λόγος είναι διπλός: Αφενός οι φετινές προαγωγικές διεξάγονται για πρώτη φορά με το σύστημα της τράπεζας θεμάτων, γεγονός που αναγκάζει τους εκπαιδευτικούς να διδάξουν την εξεταστέα ύλη στο σύνολό της. Αφετέρου, η γνωστοποίηση της ύλης μόλις στις 13 Φεβρουαρίου υποχρεώνει τους μαθητές να διαχειριστούν έναν τεράστιο όγκο μαθημάτων σε ελάχιστο χρόνο καθιστώντας πρόχειρη, αν όχι προβληματική, τη γνωστική διαδικασία.
Εκπαιδευτικοί αλλά και μαθητές διαμαρτύρονται για το γεγονός ότι υπήρξε μεγάλη καθυστέρηση στον καθορισμό της εξεταστέας ύλης, καθώς λόγω του νέου συστήματος προαγωγικών εξετάσεων είναι υποχρεωμένοι να την ολοκληρώσουν. Ως εκ τούτου, αρκετές σχολικές μονάδες έχουν... ανεβάσει ταχύτητα όσον αφορά στις παραδόσεις των μαθημάτων, με αποτέλεσμα να γίνονται βιαστικά και οι μαθητές να μην μπορούν να αφομοιώσουν σε βάθος την ύλη.

«Τρέχουν» οι καθηγητές
Οι φετινοί μαθητές της Α Λυκείου θα είναι οι πρώτοι που θα δώσουν προαγωγικές εξετάσεις μέσω της τράπεζας θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας. Σε σχολικές μονάδες όπου για διάφορους λόγους η ύλη κάποιων μαθημάτων έχει μείνει πίσω, οι καθηγητές «τρέχουν» να την ολοκληρώσουν, καθώς το 50% των ερωτήσεων στις προαγωγικές εξετάσεις θα αντληθεί από την τράπεζα θεμάτων.
Μέχρι και πέρυσι, η ολοκλήρωση της διδακτέας ύλης ήταν μέχρι κάποιο βαθμό στη διακριτική ευχέρεια του κάθε καθηγητή. Υπενθυμίζεται, μάλιστα, ότι από φέτος, ο βαθμός των τριών τάξεων του Λυκείου θα συνυπολογιστεί στον γενικό βαθμό πρόσβασης για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Το μέτρο αφορά τους μαθητές που φοιτούν τη φετινή σχολική χρονιά στην Α Λυκείου και θα διαγωνιστούν στις Πανελλαδικές το σχολικό έτος 2015-16. Ο πρόεδρος του Κέντρου Μελετών της Ο.Λ.Μ.Ε., Παύλος Χαραμής, ανέφερε ότι οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται στο μέσο μιας διπλής πίεσης. Από τη μία, αναφέρει, η διοίκηση της εκπαίδευσης ζητά να προφτάσουν οι καθηγητές να ολοκληρώσουν πάση θυσία την ύλη που σε κάποιες περιπτώσεις είναι αδύνατον και, από την άλλη, οι μαθητές λένε ότι δεν μπορούν να αντέξουν σε αυτούς τους ρυθμούς και δυσκολεύονται να την κατανοήσουν.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων Αναστάσιος Στέφος τόνισε:
«Η απόφαση του υπουργού Παιδείας να εφαρμοστεί από εφέτος, στις προαγωγικές εξετάσεις της Α Λυκείου, η διαδικασία επιλογής θεμάτων από την αντίστοιχη Τράπεζα, σε συνδυασμό με τις διαμαρτυρίες φιλολόγων καθηγητών από όλη τη χώρα, οι οποίοι δηλώνουν ότι αδυνατούν να καλύψουν την ύλη, προκαλεί δικαιολογημένα την έντονη αντίδραση του εκπαιδευτικού κόσμου.
Θεωρούμε ότι, για την εφαρμογή τέτοιων μέτρων, απαιτείται να προηγηθεί ουσιαστικός διάλογος σχετικά με την παιδαγωγική σκοπιμότητα του νεοεισαγόμενου μέτρου, που καθιερώνει ένα αυστηρό εξετασιοκεντρικό σύστημα στην Α Λυκείου χωρίς, μάλιστα, την έγκαιρη ενημέρωση των διδασκόντων για την εξεταστέα ύλη».
Επιπρόσθετα, αναφέρει ο κ. Στέφος, είναι επιτακτική ανάγκη η συγκρότηση των ειδικών επιτροπών και των συντονιστικών οργάνων, για τη ρύθμισή του, να βασίζεται στη διαφάνεια και τη συμμετοχή των αρμοδίων φορέων και δη των Επιστημονικών Ενώσεων.
Εκπαιδευτικοί, μάλιστα, αναφέρουν ότι είναι υποχρεωμένοι να ολοκληρώσουν την εξεταστέα ύλη για δύο λόγους. Πρώτον, προκειμένου να εξεταστούν όλοι οι μαθητές της Α τάξης έχοντας τα ίδια εφόδια και δεύτερον, επειδή υπάρχει και το ζήτημα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και, ως εκ τούτου, προσπαθούν όλοι να μην εκτεθούν στον κίνδυνο μιας αρνητικής αξιολόγησης.

Πώς θα λειτουργεί η Τράπεζα Θεμάτων
Επιστημονικές επιτροπές για όλα τα μαθήματα της Α Λυκείου έχουν συσταθεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπουργείου Παιδείας οι οποίες έχουν αρχίσει ήδη να τροφοδοτούν την Τράπεζα Θεμάτων.
Κατά την Α Φάση υλοποίησης του προγράμματος, οι επιστηµονικές επιτροπές µπορούν να λειτουργούν και ως οµάδες σύνταξης των ερωτήσεων / θεµάτων τα οποία θα συµπεριληφθούν στην Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας. Στις προτάσεις τους θα συμπεριλαμβάνονται και ενδεικτικές / προτεινόµενες απαντήσεις των θεµάτων.
Στις φετινές προαγωγικές εξετάσεις της Α Λυκείου, οι μαθητές θα διαγωνιστούν σε ποσοστό 50% σε θέματα από την «τράπεζα», ενώ τα υπόλοιπα θα τα επιλέξει ο καθηγητής που διδάσκει το κάθε μάθημα. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας, για την πρόσβαση στα τμήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης θα συνυπολογιστούν οι βαθμοί και των τριών τάξεων του Λυκείου. Όπως είχε δηλώσει πρόσφατα ο υπουργός Παιδείας, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, «η εισαγωγή του φετινού μαθητή της Α Λυκείου στο πανεπιστήμιο θα εξαρτηθεί 80% από το πώς θα γράψει στα τέσσερα μαθήματα που θα εξεταστεί. Το υπόλοιπο 20% θα εξαρτηθεί από τον μέσο όρο της βαθμολογίας του στα τρία χρόνια του Λυκείου, ο οποίος αντικειμενικοποιείται από την Τράπεζα Θεμάτων».

Νεφέλη Πλατανιά - Μαθητρια Α Λυκείου
Έπρεπε να γνωρίζουμε πολύ νωρίτερα την εξεταστέα ύλη
Τη δική της αγωνία για την κάλυψη της εξεταστέας ύλης αλλά και της αφομοίωσής της εν όψει των προαγωγικών εξετάσεων μέσω της τράπεζας θεμάτων εκφράζει η μαθήτρια της Α Λυκείου Νεφέλη Πλατανιά.
Όπως αναφέρει, «μόλις έγινε γνωστή πριν από λίγες ημέρες η εξεταστέα ύλη για τις προαγωγικές εξετάσεις, οι καθηγητές μας είπαν ότι πρέπει να «τρέξουν» γρηγορότερα, προκειμένου να ολοκληρωθούν όλα τα προβλεπόμενα κεφάλαια σε κάθε μάθημα». «Με την τράπεζα θεμάτων που εγκαινιάζεται φέτος, από την οποία θα αντληθεί το 50% των ερωτήσεων, οι καθηγητές είναι υποχρεωμένοι να ολοκληρώσουν την εξεταστέα ύλη», τονίζει η Νεφέλη Πλατανιά.
Υποστηρίζει μάλιστα ότι ειδικά οι πιο αδύναμοι μαθητές δυσκολεύονται να κατανοήσουν και να αφομοιώσουν τις παραδόσεις των μαθημάτων. «Κατά τη γνώμη μου, η εξεταστέα ύλη έπρεπε να έχει καθοριστεί και γνωστοποιηθεί πολύ νωρίτερα, για να γινόταν ένας σωστός προγραμματισμός από την πλευρά των καθηγητών».
ΠΗΓΗ: ΕΘΝΟΣ

Ύλη Α ΄Λυκείου ( εν μια νυκτί Πανελλαδικές )

http://www.orosimo.gr/www/news/exetastea_ylh_alyk.pdf
http://www.orosimo.gr/www/news/exetastea_ylh_alyk.pdf

Υπολογισμός βαθμολογίας για τους μαθητές Α ΄ Λυκείου

Πως υπολογίζεται η βαθμολογία στην Α λυκείου
Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι μαθητές, με αναλυτικά παραδείγματα
Οι μαθητές της Α λυκείου εγκαινιάζουν το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ αφού η «Τράπεζα θεμάτων» θα εφαρμοστεί ενώ όπως δήλωσε και ο Υπουργός Παιδείας , θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα για το Νέο Λύκειο. Το news.gr παρουσιάζει τον τρόπο υπολογισμού της βαθμολογίας για την Α τάξη. Στόχος είναι να ενημερωθούν οι μαθητές για τον υπολογισμό της, καθώς έχει συμμετοχή κατά 20% στη διαμόρφωση του 5ου βαθμού για την εισαγωγή τους στα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, του ονομαζόμενου Βαθμού Προαγωγής και Απόλυσης (ΒΠΑ). 
Σύμφωνα με το Ν4186/2013 ο Μ.Ο. της προφορικής βαθμολογίας των τετραμήνων και της γραπτής εξάγεται κατά τις ισχύουσες διατάξεις. Τι σημαίνει αυτό; 
Το σχολικό έτος στο λύκειο χωρίζεται σε δύο τετράμηνα. Σε κάθε τετράμηνο οι μαθητές βαθμολογούνται. Για παράδειγμα στο πρώτο τετράμηνο ένας μαθητής έχει 16 στην Ιστορία. Στο 2ο τετράμηνο βελτιώνει την επίδοση του και έχει 18. Η προφορική του βαθμολογία είναι ο μέσος όρος των 2 τετραμήνων. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα ο μαθητής έχει 16+18=34/2 =17 μέσο όρο προφορικής βαθμολογίας.

Α τετράμηνο
Β τετράμηνο
Προφορική βαθμολογία
Ιστορία
16
18
17
Αν ο μαθητής γράψει στις εξετάσεις 14 τότε ο τελικός βαθμός στο μάθημα της Ιστορίας για την Α τάξη θα είναι 15.5
Προφορικά
Γραπτά
Τελική βαθμολογία
17
14
15.5
Βέβαια υπάρχουν και μαθήματα με διακριτά αντικείμενα όπως τα μαθηματικά, η Ελληνική γλώσσα, οι φυσικές επιστήμες όπου ο βαθμός προκύπτει από τις επιμέρους βαθμολογίες των γνωστικών αντικειμένων. Τα μαθήματα αυτά είναι:
Ελληνική γλώσσα
α) Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, β) Νέα Ελληνική Γλώσσα, γ) Νέα Ελληνική Λογοτεχνία
Φυσικές Επιστήμες
α) Φυσική, β) Χημεία, γ) Βιολογία
Μαθηματικά
Α) Άλγεβρα β) Γεωμετρία

Α τετράμηνο
Β τετράμηνο
Προφορικά Τελικός
Μαθηματικά
16.5
17.5
17
Άλγεβρα
17
18
17.5
Γεωμετρία
16
17
16.5
Ποια μαθήματα εξετάζονται γραπτά και ποια δεν εξετάζονται:
Τα μαθήματα χωρίζονται σε αυτά που εξετάζονται γραπτώς καθώς και σε αυτά που δεν εξετάζονται γραπτώς
  • Μαθήματα Γενικής Παιδείας που εξετάζονται γραπτώς: Ελληνική Γλώσσα, Θρησκευτικά, Ιστορία, Μαθηματικά, Ξένη Γλώσσα, Φυσικές Επιστήμες, Πολιτική Παιδεία, μάθημα επιλογής)
  • Μαθήματα που δεν εξετάζονται γραπτώς: Ερευνητική Εργασία (Project) και Φυσική Αγωγή
Τελικός βαθμός στην Α Τάξη
Σύμφωνα με το νόμο 4186/2013 ο γενικός βαθμός προαγωγής από την Α΄ Τάξη Ημερησίου και Α΄ και Β΄ Τάξη Εσπερινού Γενικού Λυκείου αποτελεί το πηλίκον της διαιρέσεως δια του συνόλου των διδασκομένων μαθημάτων του αθροίσματος του μέσου όρου προφορικής ή και γραπτής, εφόσον αυτά εξετάζονται γραπτώς, επίδοσης του μαθητή σε κάθε μάθημα.
Πιο απλά για κάθε μάθημα, εφόσον αυτό εξετάζεται γραπτώς, υπολογίζεται ο μέσος όρος προφορικής και γραπτής εξέτασης, ενώ γι’ αυτά που δεν εξετάζονται γραπτά ο Μ.Ο των δυο τετραμήνων. Στη συνέχεια αθροίζονται όλοι οι μέσοι όροι και το άθροισμα αυτό διαιρείται με το σύνολο των μαθημάτων. Το πηλίκο αυτό αποτελεί τον Γενικό βαθμό προαγωγής από την Α ́ Τάξη στη Β Τάξη.
Για τα μαθήματα με διακριτά αντικείμενα αναμένεται να ισχύσει ότι και στο παρελθόν όπου ο  κλάδος-μάθημα της Ελληνικής Γλώσσας μετρούσε στον τελικό βαθμό σαν τρία (3) μαθήματα, ο κλάδος-μάθημα των Μαθηματικών για δύο (2) και των Φυσικών Επιστημών για τρία (3).
Παράδειγμα:
Μάθημα:
Μαθηματικά
Προφ. Α
Προφ. Β
Μ.Ο Προφ.
Γραπτά
Τελικός Βαθμός

12
14
13

11.5
Άλγεβρα
10
12
11
10
10.5
Γεωμετρία
14
16
15
10
12.5
Από τον πιο πάνω πίνακα προκύπτει ότι η βαθμολογία στα μαθηματικά είναι 11.5. Αυτός ο βαθμός θα μετρά σαν δυο μαθήματα (11.5Χ2). Κατά τον ίδιο τρόπο εξάγεται η βαθμολογία στην Ελληνικά γλώσσα και στις φυσικές επιστήμες. όπου εκεί οι βαθμοί θα μετράνε σαν τρία μαθήματα λόγω τριών διακριτών αντικειμένων.
Ελληνικά γλώσσα: 12
Φυσικές Επιστήμες: 14
Μαθηματικά:11.5
Πολιτική Παιδεία:12
Θρησκευτικά: 10
Ιστορία: 14
Μάθημα επιλογής: 14
Project:11
Φυσική Αγωγή: 11
Αγγλικά: 12
(Ελληνική γλώσσα:14Χ3 + Μαθηματικά 11.5Χ2 + Φυσικές Επιστήμες 14Χ3 + Θρησκευτικά 10+ Πολιτική Παιδεία 12+Ιστορία 14 + Project 11 + Αγγλικά 12 + Φυσική Αγωγή 11 + Επιλογής 12) /15 = 12.33 το οποίο λόγω της στρογγυλοποίησης γίνεται 12.3. Στο σημείο αυτό υπάρχει ένα θέμα, καθώς όπως μας ενημέρωσαν εκπαιδευτικοί που χειρίζονται το myschool δεν έχει διευκρινιστεί αν θα συνυπολογίζεται στην εξαγωγή του τελικού βαθμού και η φυσική αγωγή.
Πότε προάγεται ένας μαθητής
Απαραίτητη προϋπόθεση για την προαγωγή του μαθητή αποτελεί: α) η επίτευξη γενικού βαθμού ίσου ή ανώτερου του δέκα (10) και β) Μ.Ο. προφορικής και γραπτής βαθμολογίας κατά διακριτό γνωστικό αντικείμενο των μαθημάτων: Ελληνικής γλώσσας, Μαθηματικών τουλάχιστον δέκα (10) και τουλάχιστον οκτώ (8) σε καθένα από τα υπόλοιπα μαθήματα.
Δηλαδή εάν ένας μαθητής έχει βαθμολογία 9 στην Άλγεβρα και 11 στη Γεωμετρία παρά το γεγονός ότι ο Μ.Ο είναι 10 θα πρέπει να επανεξεταστεί στο μάθημα της Άλγεβρας.

Όταν μαθητής δεν πληροί τις προϋποθέσεις α΄ και β΄ του προηγούμενου εδαφίου επαναλαμβάνει τη φοίτηση, ενώ όταν δεν πληροί την προϋπόθεση β΄ του προηγούμενου εδαφίου, κατά διακριτό ή διακριτά γνωστικά αντικείμενα μαθημάτων ή στα υπόλοιπα μαθήματα, παραπέμπεται σε επανεξέταση σε αυτό ή σε αυτά και προάγεται ή επαναλαμβάνει τη φοίτηση κατά τα οριζόμενα ως άνω
Πως διεξάγονται οι εξετάσεις στην Α λυκείου
Οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις στην Α΄ τάξη του Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και Α΄ και Β΄ Εσπερινού Λυκείου διεξάγονται ενδοσχολικά και περιλαμβάνουν όλα τα διδασκόμενα μαθήματα εκτός των μαθημάτων της Ερευνητικής Εργασίας και της Φυσικής Αγωγής, με κοινά θέματα για όλα τα τμήματα του ίδιου σχολείου, που ορίζονται ως εξής: α) κατά ποσοστό 50%, με κλήρωση, από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και β) κατά ποσοστό 50%, από τον διδάσκοντα ή τους διδάσκοντες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα γραπτά διορθώνονται από τον οικείο διδάσκοντα.
Καλόγηρος Βασίλειος



Διαβάστε περισσότερα: http://www.alfavita.gr