Τετάρτη, 2 Μαρτίου 2016

“Γλωσσικός Θησαυρός”

                                                          “Γλωσσικός Θησαυρός”

Ένα από τα κυριότερα μαθήματα όπου αυτή τη στιγμή διδάσκεται στα ελληνικά σχολεία είναι αυτό της Νεοελληνικής Γλώσσας.Παρά την σημαντικότητα του,ο πραγματικός του σκοπός δεν πραγματοποιείται όπως κανείς μπορεί να διαπιστώσει,εάν ελέγξει τα γραπτά των φετινών εξεταζόμενων μαθητών.Η γλώσσα είναι το “α και το ω” για το κάθε άτομο που θέλει να θεωρείται μορφωμένος.Τα αποτελέσματα όμως των μαθητών έδειξαν πως υπάρχει έλλειψη ιδεών και κριτικής ικανότητας στους μαθητές,η οποία με την ανάπτυξη αυτού του μαθήματος θα μπορούσε να καλυφτεί.
Η αξία της γλώσσας αποτελεί πυρήνα επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων.Καθένας από αυτούς κατέχει νοημοσύνη και μπορεί μέσω αυτής να εκφωνήσει κάθε τι που σκέφτεται και φαντάζεται.Μεταξύ δύο ή περισσοτέρων ανθρώπων και με μέσο την γλώσσα,αναπτύσσεται ο διάλογος,ο οποίος είναι η αρχή των πάντων στις διαπροσωπικές σχέσεις.Έρχονται έτσι σε επαφή,κοινωνικοποιούνται και ανταλλάσσουν απόψεις για ό,τι τους απασχολεί,ικανοποιώντας έτσι την αδήριτη ανάγκη για επαφή,είτε πνευματική,είτε σωματική.
Εκτός από επικοινωνιακή -με κοινωνική μορφή- η σημασία της γλώσσας έχει και πολιτισμική χροιά.Αποτελεί το ιερό κειμήλιο του κάθε λαού,όπου,οπωσδήποτε,οφείλουν να προστατεύσουν.Είναι η ταυτότητα τους,το χαρακτηριστικό που ξεχωρίζει τον κάθε λαό αλλά και αυτό που τους ενώνει,έχοντας υπόψιν την επιμόρφωση ξένων γλωσσών και ιδιωματισμών,που για την ανάγκη της εξερεύνησης αναγκάστηκε να μάθει.Η συνέχεια του κάθε λαού,σε βάθος χρόνου,οφείλεται σε αυτή καθώς δεν την αφήνει να χαθεί εν ριπή οφθαλμού.
Παράλληλα,η γλώσσα και η ιδιότητα των ανθρώπων να μπορούν να διαβάζουν,να γράφουν,να σκέφτονται και να επιχειρηματολογούν αποτελεί το μοναδικό ''όπλο'' που θα έπρεπε να χρησιμοποιούν ,για την υπεράσπισή του.Σε μια κοινωνία δημιουργούνται συνεχώς αψιμαχίες μεταξύ των μελών της,και ο διάλογος είναι το καταλληλότερο μέσο για την επίλυσή τους.Εκτός αυτού,ο άνθρωπος ο οποίος κατέχει γνώσεις και κριτική ικανότητα δεν πέφτει θύμα προπαγάνδας και χειραγώγησης από τους επιτήδειους της πολιτικής και των κομμάτων,αφήνοντάς τους χωρίς έρμαια να μεταχειριστούν.
Δια γυμνού οφθαλμού,όμως,μπορεί κανείς να δει πως τα πράγματα δεν είναι τόσο τέλεια.Οι άνθρωποι όλο και περισσότερο απαξιούν να γνωρίσουν τη γλώσσα τους και κανείς δεν είναι εκεί για να τους βοηθήσει.Για αυτό το λόγο,πώς είναι δυνατόν να καλλιεργηθεί η εκμάθηση της γλώσσας στα μέλη της κοινωνίας;
Εν αρχή,η παράδοση του συγκεκριμένου μαθήματος στα ελληνικά σχολεία,δεν αποτελεί τίποτα άλλο παρά μία νωχελική διαδικασία για τους μαθητευόμενους.Είναι επιτακτική ανάγκη,λοιπόν,η Πολιτεία σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας να επαναπροσδιορίσουν την έννοια αυτού και φυσικά τον τρόπο διεξαγωγής του.Η διαδραστικότητα με τους μαθητές και τους καθηγητές κρίνεται απαραίτητη,ώστε να υπάρξει προσπάθεια και από τις δυο πλευρές για ένα τελικό αποτέλεσμα.Ευδιάθετοι καθηγητές και δραστήριοι μαθητές είναι αυτό που χρειάζεται.
Εξίσου σημαντική είναι και η γνωριμία με την γλώσσα.Μαθαίνοντας την ιστορία μιας ιδέας,μιας μορφής ζωής σαν αυτής,εκτιμάς ακόμη παραπάνω την ύπαρξή της στη ζωή.Ακόμη,σέβεσαι παραπάνω την αξία της σε βαθμό που νιώθεις την ανάγκη να την προστατεύσεις από την σύγχρονη αυτή εποχή και τις επιπτώσεις της στον τομέα της μόρφωσης.Έτσι,διαδίδεται ακέραια στους νεότερους,οι οποίοι θα την εξελίξουν βάσει της δικής τους εποχής σε βάθος χρόνου...
Εν κατακλείδι,η γλώσσα αποτελεί μορφή ζωής.Απρόσωπη αλλά ταυτόχρονα τόσο ξεχωριστή για τον κάθε άνθρωπο,τον κάθε λαό διατηρώντας πάντοτε τον ίδιο σκοπό.Η δύναμη του ανθρώπου,η βοήθειά του,ολόκληρη η ζωή του βρίσκεται πάνω σε αυτή και οφείλει να παλέψει με νύχια και με δόντια για να καταφέρει να μείνει ως έχει.
Κάτι μικρό για την Γλώσσα....

Του Αλέξανδρου Ν. Καμπίτση.  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου