Τρίτη, 5 Ιουνίου 2012

Μικρή πτώση των βάσεων


«Συνωστισμός» των υποψηφίων στη μεσαία βαθμολογική κλίμακα (12-15)

Χαμηλές προσδοκίες για τις βαθμολογικές τους επιδόσεις έχουν οι υποψήφιοι στην πλειονότητα των μαθημάτων, καθώς τα θέματα σχεδόν στο σύνολό τους κρίνονται από καθηγητές και μαθητές δυσκολότερα από την περσινή χρονιά.
Χειρότερες από πέρυσι οι επιδόσεις
Οι υποψήφιοι έχοντας διανύσει πάνω από το μισό της διαδρομής του «μαραθωνίου» των Πανελλαδικών μπορούν να διαβάσουν στο «ΕΘΝΟΣ - ΠΑΙΔΕΙΑ» τον απολογισμό για την πορεία των επιδόσεων στα επτά πρώτα μαθήματα. Έγκριτοι καθηγητές με μεγάλη εμπειρία στις εξετάσεις δίνουν τις δικές τους εκτιμήσεις για το πού θα κινηθούν οι βαθμολογίες κάνοντας ταυτόχρονα συγκρίσεις με τα θέματα της περσινής χρονιάς ως προς την ευκολία/δυσκολία.
Η πρώτη εικόνα των βαθμολογητών από διάφορα βαθμολογικά κέντρα της Αττικής δείχνει χειρότερες επιδόσεις σε σχέση με πέρυσι, μικρή μείωση των αριστούχων, η οποία ίσως είναι μεγαλύτερη σε Βιολογία και Φυσική γενικής παιδείας και «συνωστισμό» των υποψηφίων στη μεσαία βαθμολογική κλίμακα (12-15). Πιο συγκεκριμένα, «Βατερλό» στις επιδόσεις των υποψηφίων προβλέπεται για τη Βιολογία Γ.Π., στα περσινά επίπεδα θα κυμανθούν οι βαθμολογίες στην Ιστορία, ενώ χαμηλώνει ο πήχης και για τα Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής και Φυσική Γ.Π.
Στη Νεοελληνική Γλώσσα, με την οποία ξεκίνησαν οι εξετάσεις, οι μαθητές δυσκολεύτηκαν με το κείμενο της Ελένης Γλύκατζη-Αρβελέρ, αλλά ανέπτυξαν με σχετική ευκολία το θέμα της έκθεσης. Στη Φυσική κατεύθυνσης, εκτός από τις παλινωδίες της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων με το ερώτημα Γ4 για το αν θα βαθμολογηθεί ή όχι, τα θέματα δυσκόλεψαν αρκετά τους υποψηφίους και οι καθηγητές, μετά και την πειραματική βαθμολόγηση, εκτιμούν πως οι επιδόσεις θα είναι χειρότερες από πέρυσι.Για διαβασμένους κρίθηκαν και τα θέματα στη Νεοελληνική Λογοτεχνία, χωρίς όμως να απαιτούν ιδιαίτερες γνώσεις για τις απαντήσεις.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Απαιτητικά τα θέματα, ασφυκτικός ο χρόνος

Πρόβλημα με τον χρόνο είχαν οι υποψήφιοι και το τρίωρο ήταν οριακό. Η διατύπωση των θεμάτων ήταν σαφής αλλά οι ερωτήσεις πολύ απαιτητικές και έτσι οι μαθητές έπρεπε να χρησιμοποιήσουν ό,τι είχαν μάθει παπαγαλία. Οι φιλόλογοι εκτιμούν ότι η βαθμολόγηση του μαθήματος θα κινηθεί στα περσινά επίπεδα και άριστες βαθμολογίες θα κατακτήσει μόνο ένα ποσοστό μεταξύ 6-7%, ενώ ο κύριος όγκος των υποψηφίων θα κινηθεί σε βαθμολογίες κάτω από τη βάση. Στις μεσαίες βαθμολογίες δηλαδή μεταξύ 12-15 το ποσοστό δεν θα ξεπεράσει το 15%.
ΦΥΣΙΚΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Αναμένεται κατακόρυφη πτώση των αριστούχων

Ιδιαιτέρως απαιτητικά ακόμα και για τους καλά προετοιμασμένους μαθητές κρίνονται τα θέματα στο μάθημα της Φυσικής Γενικής Παιδείας. Είναι ενδεικτικό ότι καθηγητές Φυσικής υποστήριξαν ότι τα θέματα ήταν αναντίστοιχα όσον αφορά τη δυσκολία τους σε σχέση με τα υπόλοιπα μαθήματα γενικής παιδείας, με αποτέλεσμα να υπάρξουν αδικίες σε όσους επέλεξαν να εξεταστούν σε αυτό το μάθημα. Στα ποσοστά των «άριστων» γραπτών, προσθέτουν, θα υπάρξει κατακόρυφη πτώση σε σχέση με πέρυσι, όπου στη βαθμολογική κλίμακα 18-20 είχαν βρεθεί σχεδόν 1 στους 2 υποψηφίους (47,27%). Οι καθηγητές υποστηρίζουν ότι οι αριστούχοι ενδεχομένως θα μειωθούν στο μισό σε σχέση με πέρυσι, αν και είναι ακόμη νωρίς για να προσεγγίσουν με ακρίβεια το μέγεθος.
«Τα θέματα ήταν απαιτητικά, πολλά και σαφώς δυσκολότερα από τα περσινά. Απαιτούσαν ιδιαίτερη κριτική ικανότητα και ικανότητα στους μαθηματικούς υπολογισμούς. Τα παιδιά δυσκολεύτηκαν στο 4ο θέμα», σχολίασε ο σύλλογος εκπαιδευτικών φροντιστών Αττικής. Για δύσκολα θέματα, τα οποία απαιτούσαν πολλές μαθηματικές πράξεις, έκανε λόγο από την πλευρά του ο φυσικός Διονύσης Συνοδινός. Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών σημείωσε πως τα θέματα έχουν υψηλό επίπεδο δυσκολίας και αναντίστοιχο των επιπέδων δυσκολίας των άλλων μαθημάτων γενικής παιδείας, με αποτέλεσμα να υποβαθμίζεται η αντικειμενικότητα του συστήματος, αφού δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν «επί ίσοις όροις» από τους μαθητές όλων των κατευθύνσεων και στερούν τους άριστους βαθμούς από όσους μαθητές επέλεξαν το μάθημα.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Οι υποψήφιοι δυσκολεύτηκαν στην κατανόηση και την επεξεργασία του κειμένου που ήταν ένα απόσπασμα από το βιβλίο της Ελένης Γλύκατζη-Αρβελέρ «Πολιτισμός και ελληνισμός. Προσεγγίσεις», σε διασκευή και το θέμα του αναφέρεται στη σημασία της Αρχαίας Ελληνικής Τέχνης. Το συγκεκριμένο κείμενο διέθετε αναβαθμισμένο λεξιλόγιο και πολύ πυκνά νοήματα, στα οποία οι υποψήφιοι δεν κατάφεραν ν΄ ανταποκριθούν, αφού ως γνωστόν οι Έλληνες μαθητές δυστυχώς δεν διαθέτουν τέτοιες ικανότητες. Γι' αυτό άλλωστε και οι άριστες βαθμολογίες (18-20) στο μάθημα αυτό κυμαίνονται μεταξύ 1-2%. Όπως τονίζουν οι βαθμολογητές στο «ΕΘΝΟΣ - ΠΑΙΔΕΙΑ» από τα πρώτα γραπτά που διόρθωσαν κρίνουν ότι σχεδόν το 35-40% των υποψηφίων θα βαθμολογηθεί με μέτριους βαθμούς, δηλαδή μεταξύ 12-15, ενώ πολύ υψηλά θα είναι και τα ποσοστά κάτω της βάσης και πάντως κοντά στο 25%.
Στο κομμάτι της Έκθεσης που βαθμολογείται με 40 μονάδες οι μαθητές θα έχουν υψηλότερες επιδόσεις, ενώ δεν φαίνεται να συνάντησαν δυσκολίες στην αναζήτηση συνωνύμων και αντωνύμων. Αντίθετα, στην άσκηση Β4 οι μαθητές δεν κατάφεραν να απαντήσουν ικανοποιητικά (μετατροπή της δεύτερης φράσης από ενεργητική σε παθητική σύνταξη).
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ (ΓΕΝ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ)
«Τα θέματα στα Μαθηματικά ήταν δύσκολα, από το 2ο ζήτημα μέχρι και το τελευταίο, ενώ στο 4ο οι περισσότεροι τα βρήκαν σκούρα και το... προσπέρασαν. Η βαθμολόγηση δεν έχει προχωρήσει ικανοποιητικά, αλλά οι καθηγητές λένε ότι οι βαθμολογίες θα είναι χαμηλότερες από πέρυσι, με τους υποψήφιους να συνωστίζονται στις μεσαίες βαθμολογίες 12-15 και ο κύριος όγκος να κινείται κάτω από τη βάση σε πολύ υψηλά ποσοστά.
Σύμφωνα με τη Μαθηματική Εταιρεία, τα θέματα χαρακτηρίζονται μεγαλύτερου βαθμού δυσκολίας από τα αντίστοιχα περσινά και καλύπτουν όλη την ύλη, ενώ υπάρχει κλιμάκωση ως προς τη δυσκολία. Η επιτυχής αντιμετώπιση των θεμάτων απαιτεί κριτική σκέψη, πολύ καλή προετοιμασία και δυνατότητα συνδυασμού γνώσεων από διαφορετικά κεφάλαια. Στο θέμα Γ, καλύπτεται μεγάλο μέρος του Κεφαλαίου των Πιθανοτήτων. Η επιτυχής αντιμετώπιση προϋποθέτει πολύ καλή γνώση των εννοιών και αυξημένη προσοχή. Το θέμα Δ συνδυάζει όλα τα κεφάλαια της διδακτέας ύλης. Θεωρείται αυξημένων απαιτήσεων.
ΦΥΣΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
Μετά τον ψυχολογικό πόλεμο στους υποψηφίους από τα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων, οι μαθητές θα πρέπει να αναμένουν ψυχρολουσία και από τις επιδόσεις τους, καθώς τα θέματα κρίθηκαν ως τα δυσκολότερα των τελευταίων ετών. Χαρακτηριστικό ήταν το σχόλιο της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών: «Εκτός από το 1ο θέμα που αποτελούσε το 1/4 των θεμάτων (δηλαδή 25 μονάδες), τα υπόλοιπα απαιτούσαν μεγάλη εμπειρία και ιδιαίτερη διαίσθηση στη Φυσική, σαν να επρόκειτο για διαγωνισμό ταλέντων Φυσικής». Σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις, ακόμη και οι υποψήφιοι της θετικής κατεύθυνσης που συνήθως έχουν τις υψηλότερες επιδόσεις, είναι πιθανό να μην καταφέρουν ούτε το 10% να βαθμολογηθούν με άριστα. Ακόμη χαμηλότερα θα κινηθούν οι υποψήφιοι της τεχνολογικής κατεύθυνσης 1, ενώ όσοι προέρχονται από την Τεχνολογική κατεύθυνση 2, τα άριστα γραπτά δεν θα ξεπεράσουν το 3%.
Νεοελληνική Λογοτεχνία
Ο Κ. Καβάφης και ο Τ. Λειβαδίτης είχαν την τιμητική τους στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, καθώς οι υποψήφιοι της Θεωρητικής κατεύθυνσης κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήματα που βασίστηκαν σε δύο ποιήματά τους. Ειδικά το ποίημα του Λειβαδίτη, σημείωσαν φιλόλογοι, ήταν για καλά προετοιμασμένους μαθητές, ενώ για το ποίημα του Καβάφη οι μαθητές έπρεπε να έχουν εξοικείωση με την ιδιόμορφη γραφή του ποιητή. Όσο για τις επιδόσεις, οι καθηγητές με βάση την εμπειρία τους εκτιμούν πως μόλις ένα 5 με 6% θα καταφέρει να βρεθεί στην ανώτερη βαθμολογική κλίμακα, ενώ 1 στους 4, δεν θα περάσει τη βάση.
Βατερλό στη Βιολογία
Οι ασάφειες στα θέματα ταλαιπώρησαν ακόμα και τους βιολόγους

Οι βιολόγοι ζήτησαν από την πρώτη μέρα σαφέστερες οδηγίες από την ΚΕΕ γιατί, όπως υπογράμμισαν, αυτό θα συμβάλει σημαντικά στην αντικειμενικότητα της βαθμολόγησης, καθώς και πάλι οι παρεχόμενες οδηγίες δεν είναι επαρκείς. Τα θέματα στο μάθημα αυτό ήταν περισσότερο απαιτητικά από κάθε χρονιά και με επιστημονικές ασάφειες, με αποτέλεσμα οι μαθητές να ταλαιπωρηθούν πάρα πολύ.
Οι βιολόγοι εκτιμούν ότι φέτος οι βαθμολογίες στο μάθημα θα είναι πολύ χαμηλές, ενώ τα άριστα θα είναι σπάνιο φαινόμενο, αφού ακόμη και οι πολύ καλοί μαθητές θα περιοριστούν σε βαθμούς μεταξύ 15-17.
Στο μάθημα αυτό οι βαθμοί μεταξύ 18-20 διατηρούν υψηλά ποσοστά, κάτι που δεν θα συμβεί και φέτος. Για παράδειγμα, πέρυσι με άριστα βαθμολογήθηκε περίπου το 19% των υποψηφίων και πρόπερσι το 23% των υποψηφίων, για φέτος οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν ότι το ποσοστό αυτό δεν πρόκειται να ξεπεράσει το 17%. Πάντως, κάθε χρόνο σχεδόν το 59% των υποψηφίων που εξετάζονται στη Βιολογία παίρνει βαθμολογίες από 15 έως 20, αλλά οι καθηγητές λένε ότι φέτος το ποσοστό αυτό θα μειωθεί δραματικά.
Τι έφταιξε; Η δυσκολία και η ασάφεια των θεμάτων, τα οποία βασάνισαν στη λύση τους ακόμη και τους βιολόγους. Όπως για παράδειγμα στο δ1, όπου η γραφική παράσταση είναι δυσερμήνευτη, γεγονός που οδήγησε τους βιολόγους σε διαφορετικές εκτιμήσεις. Η Πανελλήνια Ένωση Βιολόγων μάλιστα αναφέρει ότι χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή κατά τη βαθμολόγηση αυτού του θέματος, ώστε να αξιολογηθεί συνολικά κάθε απάντηση ως προς την επαρκή ανάλυση του φαινομένου και τις αντίστοιχες ποσοτικές μεταβολές οξυγόνου και αποικοδομητών, καθώς δεν ορίζονται από το διάγραμμα ούτε οι αρχικές τιμές ούτε η απόσταση. Συνεπώς, δεν στοιχειοθετείται μονοσήμαντη απάντηση.
Σύμφωνα με την Πανελλήνια Ένωση Βιολόγων τα θέματα είχαν διαβαθμισμένη δυσκολία. Αναζητούσαν σε ικανό βαθμό την κριτική προσέγγιση και τη σφαιρική γνώση των φαινομένων, γεγονός θετικό. Παράλληλα όμως, υπάρχουν ερωτήματα που επιδέχονται διαφορετικής ερμηνείας των δεδομένων με τον τρόπο που αυτά παρουσιάζονται. Το προηγούμενο απαιτεί την κατάλληλη στάση κατά τη βαθμολόγηση των γραπτών. Όταν αναζητείται η ανάδειξη της κριτικής σκέψης των υποψηφίων, θα πρέπει αφενός η διατύπωση των θεμάτων να είναι διδακτικά αξιόπιστη και προσεγμένη και αφετέρου η αξιολόγηση να δέχεται ισότιμα κάθε τεκμηριωμένη ερμηνεία των δεδομένων και όχι να εξαντλείται στην τυπική παράθεση αποσπασμάτων του σχολικού βιβλίου. Επίσης, προϋποθέτει έναν ανάλογο τρόπο διδασκαλίας των αντικειμένων.
Ν. ΤΡΙΓΚΑ -Μ. ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου