Δευτέρα 19 Αυγούστου 2013

Νομοσχέδιο για το Νέο Λύκειο

Σύμφωνα με το Σχέδιο Νόμου (ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΕΔΩ ΟΛΟΚΛΗΡΟ) που πρώτο δημοσιεύει το esos:
Διάρθρωση Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων 1. Η Α΄ Τάξη 



Γενικού Λυκείου αποτελεί τάξη αποκλειστικά γενικής παιδείας, στην οποία εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων τριάντα πέντε (35) συνολικά ωρών εβδομαδιαίως. Ειδικότερα, εφαρμόζεται εκπαιδευτικό πρόγραμμα τριάντα τριών (33) ωρών εβδομαδιαίως, με εννέα (9) μαθήματα, που είναι κοινό για όλους τους μαθητές και εκπαιδευτικό πρόγραμμα δύο (2) ωρών εβδομαδιαίως που αποτελείται από ένα (1) μάθημα επιλογής το οποίο επιλέγεται μεταξύ τριών μαθημάτων. Τα μαθήματα του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος και γενικής παιδείας είναι τα εξής : α) Ελληνική Γλώσσα, εννέα (9) διδακτικών ωρών, με διακριτά διδακτέα αντικείμενα – κλάδους την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, τη Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία,
β) Μαθηματικά, πέντε (5) ωρών, με διακριτά διδακτέα αντικείμενα – κλάδους την Άλγεβρα και τη Γεωμετρία,
γ) Φυσικές Επιστήμες, έξι (6) ωρών, με διακριτά διδακτέα αντικείμενα – κλάδους τη Φυσική, τη Χημεία και τη Βιολογία,
δ) Θρησκευτικά, δύο (2) ωρών,
ε) Ιστορία, δύο (2) ωρών,
στ) Ξένη Γλώσσα, δύο (2) ωρών, (Αγγλικά ή δεύτερη ξένη γλώσσα Γαλλικά ή Γερμανικά)
ζ) Φυσική Αγωγή, δύο (2) ωρών,
η) Πολιτική Παιδεία, τριών (3) ωρών, με διδακτέα αντικείμενα-κλάδους Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί & Αρχές Δικαίου και Κοινωνιολογία και
θ) Ερευνητική Εργασία (συνθετική εργασία ή project), δύο (2) ωρών. Τα μαθήματα επιλογής του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι τα εξής :
α) Εφαρμογές Πληροφορικής, δύο (2) ωρών,
β) Τεχνολογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων, δύο (2) ωρών και
γ) Έκφραση-Πολιτισμός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός, δύο (2) ωρών.
2. Στη Β΄ Τάξη Γενικού Λυκείου εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων που περιλαμβάνει μαθήματα γενικής παιδείας τριάντα (30) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως και δύο (2) Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού, Ανθρωπιστικών και Θετικών Σπουδών, πέντε (5) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως έκαστη ομάδα, όπου οι μαθητές καλούνται να επιλέξουν. Τα μαθήματα του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος και γενικής παιδείας είναι τα εξής : α) Ελληνική Γλώσσα, έξι (6) διδακτικών ωρών, με διακριτά διδακτέα αντικείμενα – κλάδους την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, τη Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία,
β) Μαθηματικά, πέντε (5) ωρών, με διακριτά διδακτέα αντικείμενα – κλάδους την Άλγεβρα και τη Γεωμετρία,
γ) Φυσικές Επιστήμες, έξι (6) ωρών, με διακριτά διδακτέα αντικείμενα – κλάδους τη Φυσική, τη Χημεία και τη Βιολογία,
δ) Θρησκευτικά, δύο (2) ωρών,
ε) Ιστορία, δύο (2) ωρών,
στ) Ξένη Γλώσσα, δύο (2) ωρών, (Αγγλικά ή δεύτερη ξένη γλώσσα Γαλλικά ή Γερμανικά)
ζ) Φυσική Αγωγή, μιας (1) ώρας,
η) Πολιτική Παιδεία, τριών (3) ωρών, με διδακτέα αντικείμενα-κλάδους Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί & Αρχές Δικαίου και Κοινωνιολογία και
θ) Ερευνητική Εργασία (συνθετική εργασία ή project), δύο (2) ωρών,
ι) Φιλοσοφία, δύο (2) ωρών. Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών είναι : α)Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, τριών (3) ωρών και β)Λατινικά, δύο (2) ωρών. Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών είναι : α)Φυσική, τριών (3) ωρών και β)Μαθηματικά, δύο (2) ωρών. 3. Στη Γ΄ Τάξη Γενικού Λυκείου εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων τριάντα δύο (32) ωρών, που περιλαμβάνει μαθήματα γενικής παιδείας δώδεκα (12) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως και τρεις (3) Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού, των Ανθρωπιστικών, των Θετικών και των Οικονομικών-Πολιτικών-Κοινωνικών Σπουδών, είκοσι (20) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως έκαστη ομάδα, όπου οι μαθητές καλούνται να επιλέξουν. Τα μαθήματα του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος και γενικής παιδείας είναι τα εξής : α) Νέα Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, έξι (6) διδακτικών ωρών, με διακριτά διδακτέα αντικείμενα – κλάδους τη Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία,
β) Θρησκευτικά, μιας (1) ώρα,
γ) Ιστορία, δύο (2) ωρών,
δ) Ξένη Γλώσσα, δύο (2) ωρών (Αγγλικά ή δεύτερη ξένη γλώσσα Γαλλικά ή Γερμανικά) και
ε) Φυσική Αγωγή, μιας (1) ώρας.
Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών είναι : α)Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, έντεκα (11) ωρών, β)Λατινικά, τριών (3) ωρών γ) Ιστορία, έξι (6) ωρών. Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών είναι : α)Φυσική, έξι (6) ωρών, β)Μαθηματικά, οκτώ (8) ωρών, ή Βιολογία οκτώ (8) ωρών (για τις Επιστήμες Υγείας) γ) Χημεία, έξι (6) ωρών Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Οικονομικών-Πολιτικών-Κοινωνικών Σπουδών είναι : α)Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής, οκτώ (8) ωρών, β) Οικονομία & Διοίκηση , έξι (6) ωρών , όσοι επιλέγουν Παιδαγωγικά Τμήματα Αρχές Φυσικών Επιστημών έξι (6) ωρών γ) Στοιχεία Κοινωνικών & Πολιτικών Επιστημών έξι (6) ωρών, όσοι επιλέγουν Παιδαγωγικά Τμήματα Ιστορία έξι (6) ωρών Άρθρο 3 Αξιολόγηση, Προαγωγή και Απόλυση Μαθητών 1. Η αξιολόγηση στα μαθήματα και των τριών τάξεων επικεντρώνεται στην ουσιώδη κατανόηση των κεντρικών θεμάτων και θεμελιωδών εννοιών και ταυτόχρονα στην κατάκτηση ανώτερων γνωστικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων, όπως η κριτική και συνθετική σκέψη, η αξιολόγηση, η επιχειρηματολογία, η επίλυση προβλημάτων και η πρωτοτυπία. 2. Η αξιολόγηση βασίζεται ιδίως : α) στον προσδιορισμό της ανά μάθημα εξεταστέας ύλης με βάση τις θεματικές ενότητες,
β) στην ικανότητα διασύνδεσης ουσιωδών γνώσεων που προέρχονται από ευρύτερα τμήματα της ύλης του μαθήματος, γ) στην κατανόηση των βασικών εννοιών ή, ανάλογα με το γνωστικό αντικείμενο, γεγονότων, διαδικασιών ή διεργασιών του κάθε γνωστικού πεδίου και δ) στη δυνατότητα κριτικής αξιολόγησης και ανάπτυξης λογικών επιχειρημάτων και τεκμηρίωσης για θέματα συναφή με την ύλη. 3. Οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις στην Α΄ τάξη του Γενικού Λυκείου διεξάγονται ενδοσχολικά και περιλαμβάνουν όλα τα διδασκόμενα μαθήματα εκτός των μαθημάτων της Ερευνητικής Εργασίας και της Φυσικής Αγωγής, με κοινά θέματα για όλα τα τμήματα του ίδιου σχολείου, που ορίζονται ως εξής: αα) κατά ποσοστό 50%, με κλήρωση, από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και ββ) κατά ποσοστό 50%, από τον διδάσκοντα ή τους διδάσκοντες. Τα γραπτά διορθώνονται από τον οικείο διδάσκοντα. Ο γενικός βαθμός της Α’ Τάξης προκύπτει από τον μέσο όρο της προφορικής ή και της γραπτής, εφόσον αυτό εξετάζεται γραπτώς, επίδοσης του μαθητή σε κάθε μάθημα. Απαραίτητη προϋπόθεση για την προαγωγή του μαθητή αποτελεί η επίτευξη γενικού βαθμού ίσου ή ανώτερου του δέκα (10).
4. Οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις στη Β΄ τάξη του Γενικού Λυκείου διεξάγονται ενδοσχολικά και περιλαμβάνουν όλα τα διδασκόμενα μαθήματα εκτός της Ερευνητικής Εργασίας και της Φυσικής Αγωγής με κοινά θέματα για όλα τα τμήματα του ίδιου σχολείου, που ορίζονται ως εξής: αα) κατά ποσοστό 50% με κλήρωση, από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας, και ββ) κατά ποσοστό 50%, από τον διδάσκοντα ή τους διδάσκοντες. Τα γραπτά διορθώνονται από τον οικείο διδάσκοντα. Ο γενικός βαθμός της Β’ Τάξης προκύπτει από τον μέσο όρο της προφορικής ή και της γραπτής, εφόσον αυτό εξετάζεται γραπτώς, επίδοσης του μαθητή σε κάθε μάθημα. Απαραίτητη προϋπόθεση για την προαγωγή του μαθητή αποτελεί η επίτευξη γενικού βαθμού ίσου ή ανώτερου του δέκα (10).
7
5. Οι γραπτές απολυτήριες εξετάσεις στη Γ΄ τάξη του Γενικού Λυκείου διεξάγονται ενδοσχολικά και περιλαμβάνουν τα μαθήματα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, των Θρησκευτικών, της Ιστορίας, της Ξένης Γλώσσας και τρία (3) από τα μαθήματα της επιλεχθείσας Ομάδας Προσανατολισμού, σε θέματα που είναι κοινά για όλα τα τμήματα του ίδιου σχολείου και ορίζονται ως εξής: αα) κατά ποσοστό 50%, με κλήρωση από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και ββ) κατά ποσοστό 50%, από τον διδάσκοντα ή τους διδάσκοντες. Τα γραπτά διορθώνονται από τον οικείο διδάσκοντα. Ο γενικός βαθμός της Γ’ Τάξης προκύπτει από τον μέσο όρο της προφορικής ή και της γραπτής, εφόσον αυτό εξετάζεται γραπτώς, επίδοσης του μαθητή σε κάθε μάθημα. Απαραίτητη προϋπόθεση για την απόλυση του μαθητή αποτελεί η επίτευξη γενικού βαθμού ίσου ή ανώτερου του δέκα (10), καθώς και η επίτευξη μέσου όρου προφορικής και γραπτής βαθμολογίας ίσου ή ανώτερου του δέκα (10) στο μάθημα της Ελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών, ανεξαρτήτως του μέσου όρου της βαθμολογίας αυτού. Ο βαθμός του απολυτηρίου Γενικού Λυκείου προκύπτει από το μέσο όρο της γενικής βαθμολογίας των γραπτώς εξεταζομένων μαθημάτων και της προφορικής βαθμολογίας της Φυσικής Αγωγής του μαθητή. Άρθρο 4 Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση 1. Οι εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση διεξάγονται, μετά την απόλυση του μαθητή από το Λύκειο, σε πανελλαδικό επίπεδο με θέματα που προκύπτουν: α) κατά ποσοστό 50%, με κλήρωση από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και β) κατά ποσοστό 50%, από κεντρική επιτροπή εξετάσεων. Οι εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μπορούν να επαναλαμβάνονται κατά το ίδιο σχολικό έτος, με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, κατόπιν ειδικά αιτιολογημένης γνώμης του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων.
2. Οι μαθητές της Γ’ Τάξης του Γενικού Λυκείου με την έναρξη του σχολικού έτους και όχι αργότερα της 20ης Σεπτεμβρίου επιβεβαιώνουν οριστικά την Αρχική Δήλωση Ομάδας Μαθημάτων Προσανατολισμού, που έχουν υποβάλει στη σχολική τους μονάδα προ της λήξης του προηγούμενου διδακτικού έτους. Έκαστος μαθητής επιλέγει μία (1) Ομάδα Μαθημάτων Προσανατολισμού υποχρεωτικά που αντιστοιχεί σε συγκεκριμένα Επιστημονικά Πεδία Σχολών και Τμημάτων Ανώτερης και Ανώτατης Εκπαίδευσης στις οποίες επιθυμούν την εισαγωγή τους. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων ορίζεται και τροποποιείται ο αριθμός, η ονομασία των επιστημονικών πεδίων, καθώς και η ένταξη των Σχολών, των Τμημάτων και των Εισαγωγικών Κατευθύνσεων σε αυτά όχι αργότερα της 30ης Μαΐου εκάστου διδακτικού έτους και ισχύουν για το επόμενο διδακτικό έτος.. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται το αργότερο την 15η Μαρτίου εκάστου έτους, καθορίζονται ο αριθμός των εισακτέων και τα ειδικά μαθήματα ανά Σχολή, Τμήμα ή Εισαγωγική Κατεύθυνση, καθώς και ο συντελεστής βαρύτητας κάθε μαθήματος ανά Σχολή, Τμήμα ή Εισαγωγική Κατεύθυνση του τρέχοντος έτους. Ο καθορισμός του συντελεστή βαρύτητας σε ένα (1) μάθημα ανά Σχολή, Τμήμα ή Εισαγωγική Κατεύθυνση πραγματοποιείται μετά από πρόταση της γενικής συνέλευσης του αρμόδιου Τμήματος προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία περιέρχεται σε αυτόν έως την 1η Μαρτίου εκάστου έτους. 3. Για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση τα πανελλαδικώς τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα ανά Ομάδα Μαθημάτων Προσανατολισμού και Επιστημονικό Πεδίο Εξειδίκευσης είναι τα εξής : α) Ε.Π.Ε. – Ανθρωπιστικές Σπουδές, Νομικές : I. Νεοελληνική Γλώσσα, II. Αρχαία, III. Ιστορία και IV. Λατινικά
β) Ε.Π.Ε. - Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες I. Νεοελληνική Γλώσσα, II. Μαθηματικά, III. Φυσική και IV. Χημεία γ) Ε.Π.Ε - Επιστήμες Υγείας I. Νεοελληνική Γλώσσα II. Φυσική III. Χημεία και IV. Βιολογία δ) Ε.Π.Ε - Επιστήμες Οικονομίας, Διοίκησης και Πολιτικές Επιστήμες : I. Νεοελληνική Γλώσσα, II. Μαθηματικά & Στοιχεία Στατιστικής, III. Οικονομία & Διοίκηση IV. Στοιχεία Κοινωνικών & Πολιτικών Επιστημών ε) Ε.Π.Ε. – Παιδαγωγικών Τμημάτων : I. Νεοελληνική Γλώσσα, II. Μαθηματικά & Στοιχεία Στατιστικής, III. Ιστορία και IV. Αρχές Φυσικών Επιστημών 4. Για τον υπολογισμό του Βαθμού Πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση προσμετρείται και ο «Βαθμός Προαγωγής και Απόλυσης» (Β.Π.Α). Ο γενικός βαθμός προαγωγής της Α’ τάξης Γενικού Λυκείου πολλαπλασιαζόμενος με συντελεστή 0,5, της Β’ τάξης Γενικού Λυκείου πολλαπλασιαζόμενος με συντελεστή 0,7 και ο γενικός βαθμός απόλυσης της
Γ’ τάξης Γενικού Λυκείου πολλαπλασιαζόμενος με συντελεστή 0,9 αθροίζονται και διαιρούνται δια τρία. Το εν λόγω πηλίκο αποτελεί τον Β.Π.Α. Όταν ο Β.Π.Α. είναι μεγαλύτερος του μέσου όρου της βαθμολογίας των τεσσάρων (4) πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, τότε ο Μ.Ο. των μαθημάτων πολλαπλασιάζεται με συντελεστές 0,5 και 0,7 και 0,9 και τα γινόμενα αυτών αθροίζονται και διαιρούνται δια του τρία. Το εν λόγω πηλίκο λογίζεται ως πέμπτος βαθμός για την εισαγωγή του μαθητή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Όταν ο Β.Π.Α. είναι μικρότερος του μέσου όρου της βαθμολογίας των τεσσάρων (4) πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, τότε ο γενικός βαθμός προαγωγής της Α’ τάξης Γενικού Λυκείου προσαυξανόμενος κατά μία μονάδα και πολλαπλασιαζόμενος με συντελεστή 0,5, ο γενικός βαθμός προαγωγής της Β’ τάξης Γενικού Λυκείου προσαυξανόμενος κατά μία μονάδα και πολλαπλασιαζόμενος με συντελεστή 0,7 και ο γενικός βαθμός απόλυσης της Γ’ τάξης Γενικού Λυκείου προσαυξανόμενος κατά μία μονάδα και πολλαπλασιαζόμενος με συντελεστή 0,9 αθροίζονται και διαιρούνται δια του τρία. Το εν λόγω πηλίκο λογίζεται ως πέμπτος βαθμός για την εισαγωγή του μαθητή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Παρασκευή 28 Ιουνίου 2013

Συμπλήρωση μηχανογραφικού 2013

Από την Παρασκευή 28-6-2013 έως και την Παρασκευή 12-7-2013, οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ) και Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ) μπορούν να επισκέπτονται την ηλεκτρονική διεύθυνση http://exams.minedu.gov.gr και να υποβάλουν ηλεκτρονικά το Μηχανογραφικό Δελτίο (Μ.Δ.).
Όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, τις πρώτες ημέρες, δηλαδή έως και την Δευτέρα 1-7-2013, οι υποψήφιοι δεν θα μπορούν να οριστικοποιήσουν το Μ.Δ., αλλά μόνο να το επεξεργαστούν και να κάνουν προσωρινή αποθήκευση, ώστε, αφού, εξοικειωθούν με την εφαρμογή, από την Τρίτη 2-7-2013 να μπορούν να το οριστικοποιήσουν. Υπενθυμίζεται ότι η προθεσμία είναι αποκλειστική και μετά την παρέλευσή της κανένας υποψήφιος δεν θα μπορεί να οριστικοποιήσει το Μ.Δ.

Οι βαθμολογίες των ειδικών μαθημάτων θα ανακοινωθούν στις αρχές της επόμενης εβδομάδας.

Τα στάδια υποβολής του Μηχανογραφικού Δελτίου (Μ.Δ.) έχουν ως εξής: 
Με τον προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password) και τον 8ψήφιο κωδικό εξετάσεων, οι υποψήφιοι μπορούν να επισκέπτονται την ηλεκτρονική διεύθυνση http://exams.minedu.gov.gr. Εκεί μπορούν να βρουν τον αριθμό εισακτέων, βάσεις παλιότερων ετών, συχνές ερωτήσεις, το έντυπο Μ.Δ. με τις οδηγίες του και φυσικά το ηλεκτρονικό Μ.Δ.

Με την είσοδο στο ηλεκτρονικό Μ.Δ., βλέπουν προσυμπληρωμένα τα στοιχεία τους, την ειδική περίπτωση, στην οποία τυχόν ανήκουν και στη συνέχεια τα τμήματα, ταξινομημένα ανά πεδίο (για τους υποψηφίους ΓΕΛ και ΕΠΑΛ-Β') ή ανά τομέα (για τους υποψηφίους ΕΠΑΛ-Α’). Αφού κάνουν μια πρώτη επιλογή με κάποιες προτιμήσεις, αρχικά πρέπει να επιλέξουν «Προσωρινή Αποθήκευση». Αυτή τη διαδικασία της προσωρινής αποθήκευσης μπορούν να την κάνουν όσες φορές θέλουν, μέχρι να νιώσουν έτοιμοι. 

Στην τελική τους επίσκεψη, θα περάσουν πάλι όλα τα πρώτα βήματα, αν θέλουν θα αλλάξουν πάλι κάποιες προτιμήσεις τους, και θα φτάσουν στο τελικό βήμα της «Οριστικοποίησης». Μετά την οριστικοποίηση, που πρέπει να γίνει μέσα στην προθεσμία (έως τις 12-7-13), το Μ.Δ. αποκτά πλέον αριθμό πρωτοκόλλου (πάνω δεξιά στη σελίδα) και καλό είναι αυτό το οριστικοποιημένο Μ.Δ. να το εκτυπώσουν ή/και να το αποθηκεύσουν στον υπολογιστή τους. Σε όλες τις ανωτέρω διαδικασίες, η ηλεκτρονική εφαρμογή με ένα φιλικό στο χρήστη περιβάλλον, δίνει συνέχεια οδηγίες για τα βήματα του υποψηφίου.

Το υπουργείο Παιδείας σημειώνει ιδιαίτερα ότι επειδή κάποιοι υποψήφιοι θα χρειαστούν υποστήριξη για τη συμπλήρωση του δελτίου τους, ή θα χρειαστούν να χρησιμοποιήσουν τους υπολογιστές των λυκείων για την υποβολή του δελτίου τους, τις δύο εβδομάδες του Ιουλίου τα λύκεια θα λειτουργήσουν ως εξής:

- Μία μέρα κάθε εβδομάδας τα Λύκεια θα λειτουργήσουν με το προσωπικό της εφημερίας, όπως έχουν ήδη κάνει τον προγραμματισμό τους.

- Όλα τα ΓΕΛ και ΕΠΑΛ θα λειτουργήσουν επιπλέον την Τρίτη 2-7-2013, την Παρασκευή 5-7-2013, την Τρίτη 9-7-2013 καθώς και την Παρασκευή 12-7-2013 με την παρουσία του διευθυντή ή του υποδιευθυντή και του εντεταλμένου εκπαιδευτικού για το χειρισμό της ηλεκτρονικής εφαρμογής του μηχανογραφικού δελτίου.
Αυτές τις 4 ημέρες όσοι υποψήφιοι έχουν καθυστερήσει μπορούν να απευθύνονται στο λύκειό τους είτε για υπαγωγή σε κάποια ειδική περίπτωση είτε για να αποκτήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (αν δεν πρόλαβαν ή αν τον έχασαν).

Τρίτη 18 Ιουνίου 2013

Ανακοινώνονται τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών 2013


Την Παρασκευή 21 Ιουνίου ανακοινώνονται -πιθανότατα- οι βαθμολογίες των υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις που διαγωνίστηκαν και εφέτος για μια θέση στα Πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ της χώρας.
Όπως αναφέρουν οι τελευταίες πληροφορίες από τα βαθμολογικά κέντρα της χώρας, τεράστια θα είναι εφέτος τα ποσοστά αποτυχίας στα Μαθηματικά και τη Φυσική, ενώ επιβεβαιώνονται οι αρχικές εκτιμήσεις για μεγάλη πτώση των βάσεων στις Πολυτεχνικές και Φυσικομαθηματικές Σχολές της χώρας.
Μοναδική εξαίρεση στην γενική εικόνα πτώσης των βάσεων στα Πανεπιστήμια εφέτος είναι το πρώτο επιστημονικό πεδίο (νομικές, ανθρωπιστικές σπουδές) όπου δεν μειώθηκαν τελικά οι εισακτέοι στις Σχολές της «κορυφής». Προκύπτει έτσι το συμπέρασμα ότι θα υπάρξει μικρή άνοδος βάσεων από τις βαθμολογίες των 16.000 μορίων και κάτω, λόγω της συνολικής μείωσης των εισακτέων στο πεδίο αυτό.
Πάντως στα ΤΕΙ, αντίθετα, λόγω της μείωσης των εισακτέων αναμένονται ανοδικές τάσεις στα περισσότερα επιστημονικά πεδία (1ο, 2ο, 4ο και 5ο).
Οι υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας ολοκληρώνουν πυρετωδώς αυτές τις ημέρες την επεξεργασία των στοιχείων ώστε να δοθούν τελικά νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά. Από την άλλη πλευρά, η εξεταστική διαδικασία ολοκληρώνεται για όλες τις κατηγορίες με τα ειδικά μαθήματα το Σάββατο 22 Ιουνίου, με τον Έλεγχο μουσικών ακουστικών ικανοτήτων.

Τετάρτη 29 Μαΐου 2013

Απαντήσεις Λατινικών 2013

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΛΑΤΙΝΙΚΩΝ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

Α1.       Όλα είναι άθλια στους εμφύλιους πολέμους, αλλά τίποτα (δεν είναι) πιο άθλιο από την ίδια τη νίκη: αυτή κάνει τους νικητές πιο άγριους και πιο αχαλίνωτους (απ’ ό,τι συνήθως), ώστε, ακόμη κι αν δεν είναι τέτοιοι απ’ τη φύση τους, εξαναγκάζονται να γίνουν από ανάγκη. Γιατί οι εκβάσεις των εμφύλιων πολέμων είναι πάντοτε τέτοιες, ώστε όχι μόνο να γίνονται αυτά που θέλει ο νικητής, αλλά  ακόμα (ώστε) να κάνει ο νικητής το χατίρι εκείνων, με τη βοήθεια των οποίων αποκτήθηκε η νίκη.  

……………………………………………………………………………………….
Ενεργώντας κάτω από την επιρροή αυτών, πολλοί, όχι μόνο αχρείοι αλλά και άπειροι, αν τον είχα τιμωρήσει, θα έλεγαν ότι αυτό έγινε σκληρά και τυραννικά. Τώρα καταλαβαίνω ότι, αν αυτός φτάσει στο στρατόπεδο του Μανλίου, όπου κατευθύνεται, κανείς δε θα είναι τόσο ανόητος, ώστε αυτός να μη βλέπει πως έγινε συνωμοσία, κανείς (δε θα είναι) τόσο αχρείος, ώστε να μην (το) ομολογήσει. 

                                                                                                   Μονάδες 40

Β.1.
bellis civilibus : bellum civile
miserius : miserrimum
ipsa :ipsum
victores : victoribus
ferociores : feroci
tales: talis
exitus: exitu
iis :earum
auxilio : auxilium
auctoritarem : auctoritas
multi : plus
hunc : huic
castra : castrorum
stultum : stultam
                                                                                                Μονάδες 15

Β.2.
reddit : reddidisti
sint :  sunto
cogantur : cogeretur
fiant : faciendum
velit : vult
obsequatur : obsequentur
parta sit : peperisti
animadvertissem : animadversumanimadversu
dicerent : dixerint
intellego : intellexisse
pervenerit : perveniebatis
intendit : intende
videat : vidissemus
fateatur : fatebuntur

                                                                                                            Μονάδες 15

Γ1.α.

miserius      :
είναι κατηγορούμενο στο “nihil” από το εννοούμενο συνδετικό ρήμα “est”.

ferociores    :
είναι κατηγορούμενο στο “victores” από το ρήμα “reddit”.

bellorum    :
είναι γενική υποκειμενική στο “exitus”.

iis              :
είναι αντικείμενο στο ρήμα  “obsequatur”.

id             :
είναι υποκείμενο στο απαρέμφατο “factum esse” (ετεροπροσωπία).

fore         :
είναι αντικείμενο στο ρήμα “intellego”, ειδικό απαρέμφατο.

coniurationem :      

είναι υποκείμενο στο απαρέμφατο “esse factam” (ετεροπροσωπία).
                                                                               Μονάδες  7

Γ1.β.    in  bellis, quae  civilia  sunt                                       
                                                                                                   Μονάδες  3


Γ1.γ.    Cicero  scripsit  bellorum  civilium  exitus  tales  esse  semper, ut  non  solum ea fierent, quae vellet victor, sed etiam  ut victor obsequeretur iis, quorum auxilio  victoria  parta esset.
                                                                                                   Μονάδες 5



Γ2.α. etiamsi natura tales non sint :
·         Είναι δευτερεύουσα επιρρηματική παραχωρητική πρόταση.  
·         Εκφέρεται με υποτακτική (γιατί εκφράζει μια υποκειμενική κατάσταση που, κι αν δεχθούμε ότι αληθεύει, δεν αναιρεί το περιεχόμενο της κύριας πρότασης) Ενεστώτα, επειδή εξαρτάται από ρήμα αρκτικού χρόνου (cogantur). Δηλώνει το σύγχρονο στο παρόν.
Μονάδες 3



Γ2β. quae velit victor :

Είναι δευτερεύουσα αναφορική πρόταση, προσδιοριστική στο “ea”. Εκφέρεται με υποτακτική καθ’ έλξη (από το ρήμα “fiant”) Ενεστώτα, γιατί εξαρτάται από ρήμα αρκτικού χρόνου (άμεσα από το fiant”  και έμμεσα από το “sunt”). Δηλώνει το σύγχρονο στο παρόν.
                                                                                                            Μονάδες 4

Γ2γ. ΠΛΑΓΙΟΣ ΣΥΝΘΕΤΟΣ ΥΠΟΘΕΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ

Υπόθεση : si in Manliana castra pervenerit (υποτακτική Παρακειμένου)
     
Αποδόσεις : neminem tam stultum fore
                    neminem tam improbum (fore) (ειδικά απαρέμφατα Μέλλοντα).

ΕΥΘΥΣ ΛΟΓΟΣ

Υπόθεση : si in Manliana castra pervenerit (οριστική Συντελεσμένου Μέλλοντα)
     
Αποδόσεις : nemo tam stultus erit
                    nemo tam improbus (erit) (οριστικές Μέλλοντα).

Ο υποθετικός λόγος δηλώνει την ανοικτή υπόθεση στο μέλλον (προσδοκώμενο).

Υπόθεση ΠΙΘΑΝΗ ή ΔΥΝΑΤΗ :

Υπόθεση : si in Manliana castra perveniat (υποτακτική Ενεστώτα)
     
Αποδόσεις : nemo tam stultus sit
                    nemo tam improbus (sit) (υποτακτικές Ενεστώτα).
                                                                                                            Μονάδες 8


Διαβάστε περισσότερα: http://www.alfavita.gr/arthra/%CE%BF%CE%B9-%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%84%CE%B5%CE%B9%CE%BD%CF%8C%CE%BC%CE%B5%CE%BD%CE%B5%CF%82-%CE%B1%CF%80%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82-%CF%83%CF%84%CE%B1-%CE%BB%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%B1-%CE%B8%CE%B5%CF%89%CF%81%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%B5%CF%8D%CE%B8%CF%85%CE%BD%CF%83%CE%B7%CF%82-%CF%80%CE%B1%CE%BD%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B1%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%AD%CF%82-%CE%B5%CE%BE%CE%B5%CF%84%CE%AC%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82-2013#ixzz2UgBQC5ok
Follow us: @alfavita on Twitter | alfavita.gr on Facebook

Θέματα Λατινικών 2013

Τα θέματα είναι απαιτητικά στις συντακτικές ασκήσεις Γ1γ και Γ2γ, καθώς ζητείται και μεταφορά του ευθέος λόγου σε πλάγιο και μετατροπή εξαρτημένου υποθετικού λόγου σε ανεξάρτητο. Επίσης, ενδεχομένως οι μαθητές να αιφνιδιαστούν από την άσκηση που ζητά να αντικατασταθεί ο επιθετικός προσδιορισμός στη φράση «in bellis civilibus» με δευτερεύουσα πρόταση, ωστόσο ο βαθμός δυσκολίας της συγκεκριμένης άσκησης είναι μικρός. Οι υπόλοιπες συντακτικές και γραμματικές ασκήσεις είναι βατές.
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΤΕΤΑΡΤΗ 29 ΜΑΪΟΥ 2013 - ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: 
ΛΑΤΙΝΙΚΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΡΕΙΣ (3) 
Α1. Να μεταφράσετε στο τετράδιό σας τα παρακάτω αποσπάσματα:
Omnia sunt misera in bellis civilibus, sed nihil miserius quam ipsa victoria: ea 
victores ferociores impotentioresque reddit, ut, etiamsi natura tales non sint, 
necessitate esse cogantur. Bellorum enim civilium exitus tales sunt semper, ut non 
solum ea fiant, quae velit victor, sed etiam ut victor obsequatur iis, quorum auxilio 
victoria parta sit. 
………………………………………………………………………………………………………… 
Quorum auctoritatem secuti multi, non solum improbi verum etiam imperiti, si 
in hunc animadvertissem, crudeliter et regie id factum esse dicerent. Nunc 
intellego, si iste in Manliana castra pervenerit, quo intendit, neminem tam stultum 
fore, qui non videat coniurationem esse factam, neminem tam improbum, qui non 
fateatur. 
Μονάδες 40 
Παρατηρήσεις
Β1. Nα γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθεμιά από τις
παρακάτω λέξεις και φράσεις: 
bellis civilibus : την αιτιατική ενικού
miserius : τον αντίστοιχο τύπο στον υπερθετικό
βαθμό
ipsa : την αιτιατική ενικού στο ουδέτερο
γένος
victores : την αφαιρετική πληθυντικού
ferociores : την αφαιρετική ενικού στον θετικό
βαθμό στο ίδιο γένος
tales (τ ο πρώτο του κειμένου) : τη γενική ενικού στο ίδιο γένος
exitus : την αφαιρετική ενικού
iis : τη γενική πληθυντικού στο θηλυκό
γένος
auxilio : την αιτιατική ενικού
auctoritatem : την ονομαστική ενικού
multi : το επίρρημα στον συγκριτικό βαθμό
hunc : τη δοτική ενικού στο ίδιο γένος
castra : τη γενική πληθυντικού
stultum : τον αντίστοιχο τύπο στο θηλυκό γένος. 
Μονάδες 15 ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ – Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 3 ΣΕΛΙ∆ΕΣ
Β2. Nα γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθέναν από τους
παρακάτω ρηματικούς τύπους: 
reddit : το β ΄ ενικό πρόσωπο της οριστικής του
παρακειμένου στην ίδια φωνή
sint : το γ ΄ πληθυντικό πρόσωπο της
προστακτικής του μέλλοντα
cogantur : τo γ ΄ ενικό πρόσωπο της υποτακτικής
του παρατατικού στην ίδια φωνή
fiant : το γερουνδιακό στην ονομαστική ενικού του
ουδετέρου γένους
velit : το γ ΄ ενικό πρόσωπο της οριστικής του
ενεστώτα
obsequatur : το γ ΄ πληθυντικό πρόσωπο της
οριστικής του μέλλοντα
parta sit : το β ΄ ενικό πρόσωπο της οριστικής του
παρακειμένου στην ενεργητική φωνή
animadvertissem : το σουπίνο και στους δύο τύπους
dicerent : τον αντίστοιχο τύπο της υποτακτικής
του παρακειμένου στην ίδια φωνή
intellego : το απαρέμφατο του παρακειμένου στην ίδια
φωνή
pervenerit : το β ΄ πληθυντικό πρόσωπο της
οριστικής του παρατατικού
indendit : το β ΄ ενικό πρόσωπο της προστακτικής
του ενεστώτα στην ίδια φωνή
videat : το α΄ πληθυντικό πρόσωπο της υποτακτικής του
υπερσυντελίκου στην ίδια φωνή
fateatur : το γ΄ πληθυντικό πρόσωπο της οριστικής του
μέλλοντα. 
Μονάδες 15 
Γ1α. Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω τύπων: 
miserius, ferociores, bellorum, iis, id, fore, coniurationem. 
Μονάδες 7 
Γ1β. «in bellis civilibus»: να αντικατασταθεί o επιθετικός προσδιορισμός
με δευτερεύουσα πρόταση. 
Μονάδες 3 
Γ1γ. «Bellorum enim ... parta sit.»: να μετατρέψετε τον ευθύ λόγο σε
πλάγιο με εξάρτηση από τη φράση «Cicero scripsit». 
Μονάδες 5 ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ – Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 3 ΣΕΛΙ∆ΕΣ
Γ2α. «etiamsi natura tales non sint»: να αναγνωρίσετε το είδος της πρότασης
(μονάδα 1) και να δικαιολογήσετε την έγκλιση και τον χρόνο
εκφοράς της (μονάδες 2). 
Μονάδες 3 
Γ2β. «quae velit victor»: να αναγνωρίσετε το είδος της πρότασης
(μονάδα 1), να δικαιολογήσετε την έγκλιση και τον χρόνο εκφοράς της
(μονάδες 2) και να δηλώσετε το συντακτικό της ρόλο (μονάδα 1). 
Μονάδες 4 
Γ2γ. «Νunc intellego ... stultum fore»: να εντοπίσετε τον εξαρτημένο
υποθετικό λόγο (μονάδα 1), να τον μετατρέψετε σε ανεξάρτητο
(μονάδες 4), να τον χαρακτηρίσετε ως προς το είδος του (μονάδα 1) 
και να σχηματίσετε υποθετικό λόγο που να δηλώνει υπόθεση
δυνατή ή πιθανή στο παρόν-μέλλον (μονάδες 2).
Μονάδες 8