Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2011



Πανελλαδικές µε νέο σύστηµα


Νέο σύστηµα Πανελλαδικών µε «διπλές» εξετάσεις την ίδια ηµέρα σε ενδοσχολικό και εθνικό επίπεδο παρουσιάζει τις επόµενες ηµέρες το υπουργείο Παιδείας. Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν την ερχόµενη εβδοµάδα, ωστόσο όλες οι καινούργιες πλευρές του νέου συστήµατος βρίσκονται ήδη στη διάθεση του «Βήµατος» που τις παρουσιάζει σήµερα. Το νέο εξεταστικό σύστηµα, το οποίο θα εφαρµοστεί από το 2014, εντάσσει στη διαδικασία επιλογής των φοιτητών τα ίδια τα πανεπιστήµια, διατηρώνταςωστόσο στο παιχνίδι και την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων, η οποία τελικάδεν θα καταργηθεί αλλά απλώς θα αναµορφωθεί. Ετσι µε νέα σύνθεση, πιθανότατα λιγότερα µέλη και µε νέο όνοµα η ΚΕΕ θα συνεχίσει να έχει τον πρώτο λόγο, και µάλιστα όχι µόνο για τα θέµατα των Πανελλαδικών. Τα τµήµατα των πανεπιστηµίων και των ΤΕΙ, σε συνεργασία µε τον «αναβαθµισµένο» κοσµήτορα της σχολής στην οποία υπάγονται, θα καθορίζουν τα προαπαιτούµενα µαθήµατα, αλλά και τους συντελεστές βαρύτητας στη βαθµολόγηση των εισακτέων τους. Με το νέο εξεταστικό σύστηµα όποιος θέλει να σπουδάσει, π.χ., Μαθηµατικά θα έχει να κάνει µε τη διοίκηση του Μαθηµατικού Τµήµατος και µόνο. Στο σηµείο αυτό φαίνεται ότι αλλάζει ο σχεδιασµός του υπουργείου Παιδείας, καθώς ενώ αρχικά είχε ανακοινωθεί ότι η εισαγωγή θα γίνεται σε σχολές, τελικά και µε δεδοµένες τις αλλαγές που έγιναν την τελευταία στιγµή στην ψήφιση του νέου νόµου-πλαισίου για τα ΑΕΙ αποφασίστηκε ότι η εισαγωγή θα γίνεται σε τµήµατα.


Αναλυτικά, σύµφωνα µε τις πληροφορίες του «Βήµατος», οι αλλαγές που θα ανακοινώσει σύντοµα το υπουργείο Παιδείας περιλαµβάνουν τα εξής:



* Οι απολυτήριες και οι πανελλαδικές εξετάσεις θα γίνονται σε κοντινούς χρόνους, το πιθανότερο την ίδια ηµέρα. Σύµφωνα µε τον σχεδιασµό του υπουργείου Παιδείας, οι εξετάσεις θα καθορίζονται ανά µάθηµα. Ετσι, για παράδειγµα, ένας µαθητής θα εξετάζεται το πρωί στα Μαθηµατικά σε ενδοσχολικό επίπεδο, θα κάνει ένα διάλειµµα λίγων ωρών και στη συνέχεια θα εξετάζεται ξανά στο ίδιο µάθηµα (αν φυσικά ανήκει στο επιστηµονικό αντικείµενο που τον ενδιαφέρει) σε εθνικό επίπεδο για την εισαγωγή του στο πανεπιστήµιο.



* Τα θέµατα τόσο στις απολυτήριες όσο και στις πανελλαδικές εξετάσεις θα επιλέγονται κεντρικά από την Επιτροπή Εξετάσεων του υπουργείου Παιδείας. Ωστόσο εκείνα των απολυτήριων εξετάσεων θα διορθώνονται στο σχολείο, ενώ εκείνα των πανελλαδικών εξετάσεων θα διορθώνονται κεντρικά στο υπουργείο Παιδείας από τις επιτροπές των εξετάσεών του.



* Τα εξεταζόµενα µαθήµατα θα είναι από τρία ως πέντε ανά κατεύθυνση. Οπως είναι γνωστό, µε το σύστηµα του Νέου Λυκείου που έχει ήδη ανακοινωθεί τα επιστηµονικά πεδία αντικαθίστανται από δύο κατευθύνσεις στη Β’ Λυκείου (Θετική, Θεωρητική) και τρεις κατευθύνσεις στη Γ’ Λυκείου (µε µία επιπλέον κατεύθυνση σε αντικείµενα ∆ικαίου και Οικονοµικά). Κοινό πανελλαδικά εξεταζόµενο µάθηµα σε όλες τις κατευθύνσεις θα είναι η Εκθεση.



Οι υποψήφιοι της Θετικής Κατεύθυνσης θα εξετάζονται ακόµη σε Φυσικές Επιστήµες, Μαθηµατικά, Βιολογία. Εκείνοι της Θεωρητικής Κατεύθυνσης σε Αρχαία, Ιστορία, Νέα Ελληνική Γλώσσα. Και εκείνοι της Τρίτης Κατεύθυνσης σε Μαθηµατικά, Αρχές Οργάνωσης και ∆ιοίκησης Επιχειρήσεων. Ωστόσο, ο ακριβής αριθµός των εξεταζόµενων µαθηµάτων και το ποια από αυτά θα επιλεγούν τελικά θα αποφασιστούν από το υπουργείο Παιδείας τις επόµενες ηµέρες.



* Για την εισαγωγή στα πανεπιστήµια και στα ΤΕΙ θα συνυπολογίζονται οι βαθµοί της Β’ και της Γ’ Λυκείου, όπως γινόταν στο παρελθόν.



* Τα τµήµατα πανεπιστηµίων και ΤΕΙ θα βάζουν συγκεκριµένο «πλαφόν» για τα µαθήµατα βαρύτητας στο επιστηµονικό τους αντικείµενο (για παράδειγµα, το Μαθηµατικό Τµήµα θα «ζητάει» βαθµολογία τουλάχιστον 15.000 µορίων για την εισαγωγή υποψηφίων στα προγράµµατά του). Ετσι ο κάθε υποψήφιος θα ξέρει από νωρίς ποιον βαθµό πρέπει να πετύχει για την εισαγωγή του στο τµήµα που τον ενδιαφέρει.



* Η ύλη στις πανελλαδικές εξετάσεις δεν θα είναι αυστηρά προσδιορισµένη (δηλαδή από συγκεκριµένο κεφάλαιο σε συγκεκριµένο κεφάλαιο ανά βιβλίο), αλλά θα είναι ευρεία. Για παράδειγµα, στην Ιστορία θα προσδιορίζεται µόνο ότι εξεταστέα ύλη αποτελούν οι Βαλκανικοί Πόλεµοι ή στα Αρχαία ότι εξεταστέα ύλη θα αποτελέσουν τα κείµενα του Πλάτωνα.



* Στις απολυτήριες εξετάσεις θα λαµβάνεται υπόψη και ένα γενικό τεστ γνώσεων και δεξιοτήτων, το οποίο θα δίνουν όλοι για να εκτιµηθούν το επίπεδό τους και τα αποτελέσµατα της εκπαιδευτικής δουλειάς που έγινε στη διάρκεια της χρονιάς στο σχολείο τους.



Οι λεπτοµέρειες του νέου εξεταστικού συστήµατος αναµένεται να «κλείσουν» τις επόµενες ηµέρες σε σύσκεψη που θα γίνει στο υπουργείο Παιδείας. Υπολογίζεται, σύµφωνα µε τους αρµοδίους, να ανακοινωθούν εντός του επόµενου 20ηµέρου. 

 Οι αλλαγές στις εξετάσεις για την εισαγωγή σε ΑΕΙ - ΤΕΙ
ΣήμεραΑύριο
ΜΑΘΗΜΑΤΑ6 κοινά ανά επιστημονικό πεδίο3-5 με προαπαιτούμενα ανά τμήμα
ΕΙΣΑΓΩΓΗΜε βαθμό πανελλαδικών Χσυντελεστή αυξημένης βαρύτητας (διαμορφώνεται κεντρικά) +βαθμό προφορικών εξετάσεων Γ' ΛυκείουΜε βαθμό πανελλαδικών Χσυντελεστή αυξημένης βαρύτητας (διαμορφώνεται από ΑΕΙ - ΤΕΙ) +βαθμούς απολυτηρίων Β' & Γ' Λυκείου
ΧΡΟΝΟΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ / ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΩΝΣε διαφορετικές ημερομηνίεςΤην ίδια ημέρα
ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΩΝΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝΚεντρική Επιτροπή ΕξετάσεωνΚεντρική Επιτροπή Εξετάσεων
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΩΝΑπό το σχολείοΚεντρική Επιτροπή Εξετάσεων +γενικό τεστ γνώσεων / δεξιοτήτων
ΥΛΗΚαθορισμένη και ενιαία ανά βιβλίο και κεφάλαιοΘεματολογική κατά το αντικείμενο της κάθε σχολής


Πόσο έτοιµα είναι τα πανεπιστήµια
Οι πρυτάνεις δηλώνουν ότι δεν ρωτήθηκαν

Το νέο σύστηµα... εµπλέκει στην εξεταστική διαδικασία πανεπιστήµια και ΤΕΙ, κάτι που άλλωστε ζητούσαν επί χρόνια οι διοικήσεις τους. Ωστόσο, µε την εφαρµογή του νέου νόµου-πλαισίου για τη λειτουργία τους σε εκκρεµότητα και τις διοικήσεις ΑΕΙ και ΤΕΙ έτοιµες να προσφύγουν στα ανώτατα δικαστήρια της χώρας για το εκλογικό σύστηµα µε το οποίο ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας ότι θα εκλεγούν τα νέα Συµβούλια ∆ιοίκησης, οι συνεννοήσεις µεταξύ των δύο πλευρών µοιάζουν δύσκολες.


Σε αυτή τη συγκυρία, οι πρυτάνεις των πανεπιστηµίων µόνο µε το εξεταστικό δεν ασχολούνται, ζητούν ωστόσο να ενηµερωθούν εγκαίρως για την όποια απόφαση τελικά ληφθεί και να εκφράσουν γνώµη για το πώς θα καθοριστούν οι συντελεστές βαρύτητας και τα προαπαιτούµενα µαθήµατα.


«Η αλήθεια είναι ότι δεν έχει γίνει καµία σχετική συζήτηση ανάµεσα στα πανεπιστήµια και στο υπουργείο Παιδείας» λέει ο πρύτανης του ∆ηµοκριτείου Πανεπιστηµίου Θράκης και προεδρεύων της Συνόδου Πρυτάνεων κ. Κ. Ρέµελης.«Κανένα πανεπιστήµιο δεν έχει ερωτηθεί ως σήµερα, ούτε και έχει εκφέρει άποψηγια το πώς θα εµπλακούν στην εξεταστική διαδικασία για την εισαγωγή των πρωτοετών φοιτητών τους». «Είχε γίνει µια νύξη περί εξεταστικού συστήµατοςπαλαιότερα σε µια από τις συνόδους πρυτάνεων, αλλά δεν είχαµε καταλήξει σε καµία απόφαση, ούτε είχαµε καµία ενηµέρωση από το υπουργείο Παιδείας» λέει ο πρύτανης του Πανεπιστηµίου Αιγαίου κ. Πάρις Τσάρτας«∆εν ξέρω όµως σε ποιον βαθµό το υπουργείο Παιδείας θα θελήσει να µας έχει συνοµιλητές. Γι’ αυτό διατηρώ πραγµατικά έναν προβληµατισµό» προσθέτει ο κ. Τσάρτας. «Μήπως δεν είναι καν απαραίτητο να ζητήσουν τη γνώµη µας;» συµπληρώνει ο πρύτανης του Οικονοµικού Πανεπιστηµίου Αθηνών κ. Κ. Γάτσιος«Υπάρχει µια ασάφεια και µια προχειρότητα στις κινήσεις του υπουργείου που µας αφορούν ως σήµερα, οπότεαπλά συµβουλεύω να µην κοιτάζουµε τις εντυπώσεις στα θέµατα που θα ακολουθήσουν αλλά την ουσία» καταλήγει. Από: 'Το Βήμα'

Η ποίηση αντιγράφει τη ζωή ή ζωή την ποίηση;





Ήταν ωραίο το Σούνιο τη μέρα εκείνη του Ευαγγελισμού."πάλι με την άνοιξη.
Λιγοστά πράσινα φύλλα γύρω στις σκουριασμένες πέτρες
το κόκκινο χώμα και οι ασπάλαθοι
δείχνοντας έτοιμα τα μεγάλα τους βελόνια
και τους κίτρινους ανθούς.
Απόμερα οι αρχαίες κολόνες,χορδές μιας άρπας που αντηχούν
ακόμη...


Γαλήνη
-Τι μπορεί να μου θύμισε τον Αρδιαίο εκείνον;
Μια λέξη στον Πλάτωνα θαρρώ,χαμένη στου μυαλού
τ'αυλάκια.
τ΄όνομα του κίτρινου θάμνου
δεν άλλαξε από κείνους τους καιρούς.
Το βράδυ βρήκα την περικοπή:
"τον έδεσαν χειροπόδαρα" μας λέει
"τον έριξαν χάμω και τον έγδαραν
τον έσυραν παράμερα τον καταξέσκισαν
απάνω στους αγκαθερούς ασπάλαθους
και πήγαν και τον πέταξαν στον Τάρταρο κουρέλι".

Έτσι στον κάτω κόσμο πλέρωνε τα κρίματά του
Ο Παμφύλιος ο Αρδιαίος ο πανάθλιος Τύραννος
Γ. ΣΕΦΕΡΗΣ 1971 

31 του Μάρτη 1971

Πέμπτη 13 Οκτωβρίου 2011

Η Ιθάκη της ζωής μας





Σαν βγεις στο πηγαιμό για την Ιθάκη,
να εύχεσαι να 'ναι μακρύς ο δρόμος,
γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.
Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας,
τον θυμωμένο Ποσειδώνα μη φοβάσαι,
τέτοια στον δρόμο σου ποτέ σου δε θα βρεις,
αν μεν η σκέψις σου υψηλή, αν εκλεκτή
συγκίνησις το πνεύμα και το σώμα σου αγγίζει.
Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας,
τον άγριο Ποσειδώνα δεν θα συναντήσεις,
αν δεν τους κουβαλείς μες στην ψυχή σου,
αν η ψυχή σου δεν τους στήνει εμπρός σου.
Να εύχεσαι να 'ναι μακρύς ο δρόμος.
Πολλά τα καλοκαιρινά πρωινά να είναι
που με τι ευχαρίστησι, με τι χαρά
θα μπαίνεις σε λιμένας πρωτοειδωμένους
να σταματήσεις σ' εμπορεια Φοινικικά,
και τες καλές πραγματείες ν' αποκτήσεις,
σεντέφια και κοράλλια, κεχριμπάρια κι έβενους,
και ηδονικά μυρωδικά κάθε λογής,
όσο μπορείς πιο άφθονα ηδονικά μυρωδικά,
σε πόλεις Αιγυπτιακές πολλές να πας,
να μάθεις και να μάθεις απ' τους σπουδασμένους.

Πάντα στο νου σου να 'χεις την Ιθάκη.
Το φθάσιμον εκεί ειν'ο προορισμός σου.
Αλλά μη βιάζεις το ταξείδι διόλου.
Καλλίτερα χρόνια πολλά να διαρκέσει.
και γέρος πια ν' αράξεις στο νησί,
πλούσιος με όσα κέρδισες στο δρόμο,
μη προσδοκώντας πλούτη να σε δώσει η Ιθάκη.

Η Ιθάκη σ' έδωσε τ' ωραίο ταξείδι.
χωρίς αυτήν δε θα 'βγαινες στο δρόμο.
αλλά δεν έχει να σε δώσει πια.
Κι αν πτωχική την βρεις, η Ιθάκη δε σε γέλασε.
έτσι σοφός που έγινες, με τόση πείρα,
ήδη θα το κατάλαβες οι Ιθάκες τι σημαίνουν.



 Υ.Γ. Αφιερωμένο σε όσους την αναζητούν κυριολεκτικά και μεταφορικά!

Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2011

ΕΛΛΑΣ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΣΟΥ ΤΕΛΕΙΩΜΟ ΔΕΝ ΕΧΕΙ...

   








Η εικόνα της Ελλάδας σήμερα, μέσα από ένα ποίημα 
του σατιρικού ποιητή Γεωργίου Σουρή (1853-1919), 
που γράφτηκε το 1910 !!!








Ποιὸς εἶδε κράτος λιγοστὸ
σ᾿ ὅλη τὴ γῆ μοναδικό,
ἑκατὸ νὰ ἐξοδεύῃ
καὶ πενήντα νὰ μαζεύῃ;


Νὰ τρέφῃ ὅλους τους ἀργούς,
νἄχῃ ἑπτὰ Πρωθυπουργούς,
ταμεῖο δίχως χρήματα
καὶ δόξης τόσα μνήματα;


Νἄχῃ κλητῆρες γιὰ φρουρὰ
καὶ νὰ σὲ κλέβουν φανερά,
κι ἐνῷ αὐτοὶ σὲ κλέβουνε
τὸν κλέφτη νὰ γυρεύουνε;


Κλέφτες φτωχοὶ καὶ ἄρχοντες μὲ ἅμαξες καὶ ἄτια,
κλέφτες χωρὶς μία πῆχυ γῆ καὶ κλέφτες μὲ παλάτια,
ὁ ἕνας κλέβει ὄρνιθες καὶ σκάφες γιὰ ψωμὶ
ὁ ἄλλος τὸ ἔθνος σύσσωμο γιὰ πλούτη καὶ τιμή.


Ὅλα σ᾿ αὐτὴ τὴ γῆ μασκαρευτῆκαν
ὀνείρατα, ἐλπίδες καὶ σκοποί,
οἱ μοῦρες μας μουτσοῦνες ἐγινῆκαν
δὲν ξέρομε τί λέγεται ντροπή.


Ὁ Ἕλληνας δυὸ δίκαια ἀσκεῖ πανελευθέρως,
συνέρχεσθαί τε καὶ οὐρεῖν εἰς ὅποιο θέλει μέρος.


Χαρὰ στοὺς χασομέρηδες! χαρὰ στοὺς ἀρλεκίνους!
σκλάβος ξανάσκυψε ὁ ρωμιὸς καὶ δασκαλοκρατιέται.


Γι᾿ αὐτὸ τὸ κράτος, ποὺ τιμᾶ τὰ ξέστρωτα γαϊδούρια,
σικτὶρ στὰ χρόνια τὰ παλιά, σικτὶρ καὶ στὰ καινούργια!


Καὶ τῶν σοφῶν οἱ λόγοι θαρρῶ πὼς εἶναι ψώρα,
πιστὸς εἰς ὅ,τι λέγει κανένας δὲν ἐφάνη…
αὐτὸς ὁ πλάνος κόσμος καὶ πάντοτε καὶ τώρα,
δὲν κάνει ὅ,τι λέγει, δὲν λέγει ὅ,τι κάνει.


Σουλούπι, μπόϊ, μικρομεσαῖο,
ὕφος τοῦ γόη, ψευτομοιραῖο.
Λίγο κατσούφης, λίγο γκρινιάρης,
λίγο μαγκούφης, λίγο μουρντάρης.


Σπαθὶ ἀντίληψη, μυαλὸ ξεφτέρι,
κάτι μισόμαθε κι ὅλα τὰ ξέρει.
Κι ἀπὸ προσπάππου κι ἀπὸ παπποῦ
συγχρόνως μποῦφος καὶ ἀλεποῦ.


Καὶ ψωμοτύρι καὶ γιὰ καφὲ
τὸ «δὲ βαρυέσαι» κι «ὢχ ἀδερφέ».
Ὡσὰν πολίτης, σκυφτὸς ραγιᾶς
σὰν πιάσει πόστο: δερβεναγᾶς.


Θέλει ἀκόμα -κι αὐτὸ εἶναι ὡραῖο-
νὰ παριστάνει τὸν εὐρωπαῖο.
Στὰ δυὸ φορώντας τὰ πόδια πού ῾χει
στό ῾να λουστρίνι, στ᾿ ἄλλο τσαρούχι.


Δυστυχία σου Ἑλλάς,
μὲ τὰ τέκνα ποὺ γεννᾶς.
Ὦ Ελλάς, ἡρώων χώρα,
τί γαϊδάρους βγάζεις τώρα;

Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου 2011

Τα αρχαία ελληνικά σώζουν ψυχή και σώμα



Tης Aλεξανδρας Kασσιμη
H εκμάθηση της Aρχαίας Eλληνικής, εκτός από μέσο διατήρησης της γλωσσικής παράδοσης, αποτελεί όπλο κατά της δυσλεξίας και άλλων μαθησιακών δυσκολιών, φαινόμενα που κάνουν έντονα την εμφάνισή τους τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τα συμπεράσματα τριετούς έρευνας του Aνοικτού Ψυχοθεραπευτικού Kέντρου και του Iνστιτούτου Διαγνωστικής Ψυχολογίας. Tα παιδιά που διδάσκονται μαθήματα Aρχαίων Eλληνικών αποκτούν σημαντικό πλεονέκτημα, έναντι αυτών που δεν παρακολουθούν, στην αντιγραφή σχημάτων, διάκριση γραφημάτων, μνήμη σχημάτων και εικόνων καθώς και στη δοκιμασία συναρμολόγησης αντικειμένων, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας.
«Mαθαίναμε περισσότερα γράμματα όταν πηγαίναμε εμείς σχολείο» λέει στην «K» ο 67χρονος Γιώργος Kαραντινός, συνταξιούχος μαθηματικός, ο οποίος εξομολογείται ότι «μέχρι σήμερα εξακολουθώ να χρησιμοποιώ όλους τους τόνους και τα πνεύματα σε όλα μου τα χειρόγραφα». Παράλληλα παραδέχτηκε ότι «όταν τα παιδιά μου έπρεπε να μάθουν τη χρήση τόνων και πνευμάτων στη γλώσσα, δυσκολεύτηκαν αρκετά, ενώ εμένα μου φαινόταν περίεργη η υπερπροσπάθεια που κατέβαλλαν για να μάθουν Aρχαία Eλληνικά». Oι σημερινοί μαθητές έρχονται σε επαφή με την Aρχαία Eλληνική γλώσσα στην πρώτη τάξη του γυμνασίου όπου κάνουν και την πρώτη τους γνωριμία με την... ψιλή, τη δασεία και την περισπωμένη. «Θα ξέραμε καλύτερα την αρχαία γλώσσα αν την μαθαίναμε από μικρότερη ηλικία, ενώ θα αποκτούσαμε καλύτερη αίσθηση της σύγχρονης γλώσσας και της ορθογραφίας» εκτιμά ο 17χρονος Γιώργος Δημητρίου, μαθητής B΄ Λυκείου, ο οποίος θέλει να σπουδάσει Φυσική. Kαι ο δύο κάνουν λόγο για την ευκολία με την οποία μαθαίνει ένα άτομο το πολυτονικό σύστημα σε νεαρή ηλικία, ενώ η έρευνα του Aνοικτού Ψυχοθεραπευτικού Kέντρου προσθέτει ένα ακόμη στοιχείο. H εκμάθηση της ιστορικής ορθογραφίας, όπως αποδεικνύουν τα ευρήματα της μελέτης, συμβάλλει στη βελτίωση της ψυχοεκπαιδευτικής ανάπτυξης του παιδιού σε καίριους τομείς, όπως είναι οι αντιληπτικές και οπτικές ικανότητες, λειτουργίες που συνδέονται άμεσα με την εμφάνιση της δυσλεξίας. H έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 50 (αγόρια και κορίτσια) παιδιά ηλικίας 6 έως 9 ετών, τα οποία φοιτούσαν σε δημόσια σχολεία της Aττικής και ανήκαν σε οικογένειες με κοινό μορφωτικό και οικονομικό επίπεδο, ενώ παρακολουθούσαν παρόμοιες εξωσχολικές δραστηριότητες. Oι δύο ομάδες ήταν απόλυτα «συμβατές» μεταξύ τους, με μοναδική διαφορά ότι η μία παρακολουθούσε δύο ώρες εβδομαδιαίως μαθήματα Aρχαίων Eλληνικών. Tα παιδιά αξιολογήθηκαν πριν από την έναρξη του σχολικού έτους και μετά την ολοκλήρωσή του, και τα αποτελέσματα ήταν τα προαναφερόμενα.
Aξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι μετά την κατάργηση του πολυτονικού συστήματος, που δεν συνοδεύτηκε από καμία απολύτως επιστημονική μελέτη, καταγράφηκε μεγάλη αύξηση κρουσμάτων μαθησιακών διαταραχών.

Τρίτη 13 Σεπτεμβρίου 2011

Facebook και μάθημα πηγαίνουν μαζί ;

    
       Οι μαθητές σήμερα είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία, καθώς τη χρησιμοποιούν καθημερινά είτε μέσω του Η/Υ είτε μέσω των κινητών και πολλών άλλων συσκευών. Ερχόμενοι στο περιβάλλον της τάξης, το μάθημα πρέπει και οφείλει να γίνεται με τέτοιο τρόπο που να είναι ενδιαφέρον και να παρέχει διαρκώς κίνητρα στα παιδιά για νέους τρόπους απόκτησης γνώσεων και δεξιοτήτων. Εδώ έρχεται το – γνωστό σε όλους μας-Facebook,του οποίου η χρήση αυξάνει κατά πολύ τους επικοινωνιακούς δεσμούς του εκπαιδευτικού με τους μαθητές του και προσφέρει μια τελείως διαφορετική ατμόσφαιρα στο μάθημα. 
Ας δούμε μαζί τα βήματα που ακολουθούμε, για να δημιουργήσουμε το δικό μας Facebook στην τάξη!
Βήμα πρώτο: Δημιουργούμε μια νέα σελίδα στο Facebook για την τάξη. Δίνουμε έναν τίτλο σε αυτή :π.χ. «κ.Παπαδοπούλου’ Α1’ Ευρωπαϊκή Ιστορία» και όχι απλά το ονοματεπώνυμο του εκπαιδευτικού. Η σελίδα μας εξυπηρετεί αποκλειστικά και μόνο τις ανάγκες ενός μαθήματος ή της τάξης και αυτό πρέπει να γίνει απόλυτα κατανοητό στους μαθητές’ ουσιαστικά πρόκειται για την ψηφιακή «προβολή» του μαθήματος, ως αποτέλεσμα συνεργασίας όλων των μελών της τάξης. 
Οι μαθητές κάνουν like στη σελίδα της τάξης/ μαθήματος και μετέπειτα μπορούν να τη χρησιμοποιήσουν, για να αντλούν πληροφορίες για τις ασκήσεις που τους έχουν ανατεθεί για το σπίτι ή για να ανταλλάσσουν απόψεις για ένα θέμα που συζητήθηκε στην τάξη, μια δυσκολία που αντιμετωπίζουν ή ένα ενδιαφέρον άρθρο που διάβασαν και θέλουν να το μοιραστούν με τους υπόλοιπους είτε αναρτώντας κάτι στον «τοίχο» (Wall) είτε ανοίγοντας ένα νέο θέμα συζήτησης στην περιοχή: «Συζητήσεις» (Discussions). Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η σελίδα του Πανεπιστημίου Phoenix στο Facebook με έντονη κινητικότητα και πολλές δράσεις.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως η σελίδα σας αποτελεί έναν εξαιρετικό τρόπο ανταλλαγής ερωταποκρίσεων εκτός τάξης, πράγμα που λειτουργεί ως κίνητρο για τους μαθητές που είναι ντροπαλοί και διατυπώνουν με δυσκολία κάποια ερώτηση κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
Βήμα δεύτερο: Ενισχύουμε τη συμμετοχικότητα των μαθητών μας και την αλληλεπίδραση που συντελείται μεταξύ μας κάνοντας τα ακόλουθα:

  1. Δημιουργούμε groups (Create groups.) είτε για ολόκληρη την τάξη είτε για κάθε ομάδα μελέτης, που επιτρέπουν τη συμμετοχή και επικοινωνία συγκεκριμένων ατόμων, που μπορούν και να μην είναι φίλοι (friends)στο Facebook.
  2. Οργανώνουμε δραστηριότητες (Events) εύκολα και πολύ γρήγορα, για να γνωστοποιήσουμε στους μαθητές και φίλους της σελίδας μας τα επικείμενα γεγονότα, εκδηλώσεις του σχολείου, της τάξης ή κάποιες άλλες εκδηλώσεις συναφείς με τα μαθήματα της τάξης (βλ: Bowling Green State University).
  3. Η Αποστολή μηνυμάτων είτε ατομικών είτε ομαδικών για θέματα που αφορούν: ακυρώσεις, αναβολές μαθημάτων ή αλλαγή στην ώρα εξέτασης κ.α. γίνεται πολύ πιο εύκολη, όταν χρησιμοποιείτε το Facebook.
  4. Ανάρτηση πολυμεσικού υλικού στον τοίχο (post videos, photos, links) εύκολα και γρήγορα μέσω του Facebook από όλα τα μέλη είτε ενός group είτε μιας σελίδας.
  5. Ανάρτηση posts, πράγμα που σημαίνει πως όλοι όσοι ανήκουν σε ένα group ή παρακολουθούν τα τεκταινόμενα της σελίδας της τάξης τους μπορούν να γράψουν σύντομα σχόλια ή κειμενάκια που αφορούν σκέψεις, νέα ή κάποιο ενδιαφέρον θέμα που εντόπισαν και επιθυμούν να το μοιραστούν με τους υπόλοιπους.
  6. Ανάρτηση σημειώσεων (class notes), όπου μπορούν οι μαθητές να έχουν πρόσβαση σε σημειώσεις και κείμενα σε περίπτωση που απουσίαζαν την ημέρα παρουσίασης τους στην τάξη.
  7. Ανανέωση του Status: εδώ οι εκπαιδευτικοί μπορούν να κάνουν ανακοινώσεις σχετικά με επικείμενα τεστ, να υπενθυμίζουν στους μαθητές κάποια σημαντικά γεγονότα ή νέα της τάξης ή και να αναρτούν κάποιο αγαπημένο τους σχόλιο γύρω από το μάθημα ή τις δραστηριότητες που γίνονται μέσα στην τάξη.

Σημαντική παρατήρηση

Μην ξεχάσετε να ενημερώσετε τόσο τα διοικητικά όργανα του σχολείου σας όσο και τους γονείς των μαθητών σας για αυτή την πρωτοβουλία, να χρησιμοποιήσετε δηλαδή το Facebook στην τάξη. Οι γονείς είναι καλό να γνωρίζουν τους λόγους δημιουργίας τέτοιων σελίδων ή group στο Facebook, καθότι μπορεί να δημιουργηθούν παρεξηγήσεις λόγω άγνοιας γύρω από τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης. Εφόσον οι εκπαιδευτικοί διατηρήσουν μια συνεχή ροή στο διαμοιρασμό πληροφοριών και μια αυστηρά εκπαιδευτική παρουσία σε αυτές τους τις πρωτοβουλίες, τότε θα ενισχυθούν και οι δεσμοί μεταξύ όλων των εμπλεκομένων. Έτσι, οι μαθητές σας θα δουν με άλλο μάτιτο μάθημα’ ίσως ακόμα και το σχολείο, αφού πλέον χρησιμοποιούν νέες εφαρμογές στην τάξη!


Διαδίκτυο και εφηβεία

    
     Επ΄ ευκαιρίας της έναρξης της σχολικής χρονιάς σας παραθέτω μια χρήσιμη υπερσύνδεση για την ασφάλεια των νέων στη πλοήγησή τους στο διαδίκτυο. Κυρίως για τους γονείς που θέλουν να προστατεύσουν τα παιδιά  τους και να  νιώθουν σίγουροι για τα δικτυακά μονοπάτια τους.  


 http://blogs.sch.gr/wp-content/blogs.dir/1/files/group-documents/20/1291206164-Saferinternet_gr_Sinoptikos_Odigos_Pros_Ekpaidevtikous_Print_Version.pdf