Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2011

Η διδασκαλία τη ελληνικής γλώσσας σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου




«Το ημερήσιο σχολείο της παροικίας μας αναγνωρίζεται ως ένα από τα καλύτερα της Νέας Υόρκης. Την ακαδημαϊκή υπεροχή του πιστοποιούν και οι επιδόσεις των μαθητών μας στις πολιτειακές εξετάσεις. Αγωνιζόμαστε να κρατήσουμε αυτή τη διάκριση, να μαθαίνουν τα παιδιά μας σωστά ελληνικά…». Η κυρία Αθηνά Κρομμύδα διευθύνει ένα από τα ελληνικά σχολεία της ομογένειας. Το Σχολείο της Ελληνορθόδοξης Κοινότητας του Αγίου Νικολάου, που αριθμεί 2.500 οικογένειες ως μέλη της, με έδρα στο Φλάσινγκ της Νέας Yόρκης. 

Οι γονείς των μαθητών εκεί πληρώνουν ετησίως περίπου 5.000 δολάρια (3.670 ευρώ) ως δίδακτρα, ώστε τα παιδιά τους να μιλούν, να διαβάζουν και να γράφουν και τα ελληνικά. 

«Προσφέρουμε ένα γερό πακέτο σπουδών. Η ειδοποιός διαφορά μας είναι ότι όλα τα παιδιά εδώ είναι Ελληνο-αμερικανόπουλα, τρίτης και τέταρτης γενιάς. 

Φέτος έχουμε συνολικά 445, από το νηπιαγωγείο μέχρι και την όγδοη τάξη. Άλλα 120 παιδιά είναι ακόμα μικρότερα, ηλικίας 3-4,5 χρόνων, που και αυτά αρχίζουν να καταλαβαίνουν και να μιλούν την ελληνική γλώσσα…», περιγράφει.

Σε κάθε τάξη φοιτούν σήμερα γύρω στα 50 αγόρια και κορίτσια. «Διδάσκονται κάθε μέρα τα ελληνικά, για 45 λεπτά της ώρας. Από έξι ομογενείς δασκάλους, μαθαίνουν Γλώσσα, Θρησκευτικά, Ιστορία, Πολιτισμό και Γεωγραφία», λέει η κ. Κρομμύδα. Βάση της διδασκαλίας είναι το αμερικανικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, εξηγεί.

Αυστραλία : 250.000 μιλούν ελληνικά στο σπίτι
Περίπου 38.000 μαθητές με ελληνικές ρίζες φοιτούν σήμερα στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στην Αυστραλία. Στην πλειονότητά τους, πρόκειται για παιδιά που παρακολουθούν ελληνόγλωσσα μαθήματα σε απογευματινά σχολεία υπό την αιγίδα ελληνικών φορέων, σε κρατικά σχολεία, σε ιδιωτικά κολέγια (κυρίως υπό την αιγίδα της Αρχιεπισκοπής) και Πανεπιστήμια.

«“Ο εντυπωσιακός αυτός αριθμός ξεκινά με χιλιάδες μαθητές στις μικρές σχολικές τάξεις, αλλά καταλήγει δυστυχώς σε ελάχιστες δεκάδες σ’ όλη τη χώρα στην τελευταία χρονιά του Λυκείου, όπου τα ελληνικά επιλέγονται και ως μάθημα εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο. Εκεί πια οι νέοι που τα προτιμούν είναι όλοι τους ελληνικής καταγωγής…», εξηγεί ο καθηγητής Μιχάλης Τσιανίκας, διευθυντής στο Τμήμα Νεοελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Φλίντερς, στην Αδελαϊδα της Νότιας Αυστραλίας.

Την ώρα, ωστόσο, που οι στατιστικές καταδεικνύουν ότι περισσότερες από 400 (!) γλώσσες χρησιμοποιούνται ως μέσο οικογενειακής επικοινωνίας στη χώρα, σήμερα μόνον οι 250.000 από τους περίπου 600.000 ελληνικής καταγωγής πολίτες της Αυστραλίας μιλούν  ελληνικά στο σπίτι. 

«Τα πράγματα αλλάζουν δραματικά : από το 1996 ώς το 2006 ελαττώθηκε περισσότερο από 7% ο αριθμός των ατόμων που τη μιλούν κατ’ οίκον, ποσοστό που αναμένεται περαιτέρω αυξημένο τα επόμενα χρόνια. Έρευνες τώρα συμπεραίνουν ότι από την τρίτη θέση σε ποσοστό ομιλούμενης γλώσσας μετά την αγγλική και ιταλική, πέφτει πλέον στην τέταρτη, πίσω και από την κινεζική…», αναφέρει ο καθηγητής.


Ευρώπη : Ελληνικά και για ξένους
Τα ελληνικά ακούγονται «δυνατά» στη Γερμανία, το Βέλγιο, τη Γαλλία, την Ολλανδία, την  Ιταλία, το Λουξεμβούργο και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, διαπιστώνει ο Μανώλης Αλεξάκης, που ανέλαβε πρόσφατα Συντονιστής Εκπαίδευσης στη Δυτική Ευρώπη, για λογαριασμό του Υπουργείου Παιδείας. 

Στην περιοχή υπηρετούν σήμερα 200 Έλληνες εκπαιδευτικοί, φοιτούν 5.500 μαθητές με ελληνική καταγωγή, άλλοι 700 ενήλικοι που έχουν κάποια σχέση με την Ελλάδα ή απλώς ενδιαφέρονται για την ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό.

«“Εκτός από το αμιγές ελληνικό σχολείο των Βρυξελλών όπου ακολουθείται το πρόγραμμα της χώρας μας, λειτουργούν τμήματα γλώσσας που επανδρώνονται από το ελληνικό Κράτος, ενταγμένα τμήματα σε σχολεία των χωρών, καθώς και σε ορισμένα Πανεπιστήμια, όπου τα ελληνικά προσφέρονται ως μάθημα επιλογής. Σε αρκετές από αυτές τις χώρες τα Νέα Ελληνικά εντάσσονται σταδιακά στα σχολεία, γεγονός που εξυπηρετεί καλύτερα μαθητές και γονείς, καθώς δεν επιβαρύνονται με επιπλέον μαθήματα τα απογεύματα ή το Σάββατο…», επισημαίνει.

Φιλελληνική η Λατινική Αμερική 
Ελληνικές Κοινότητες, Πανεπιστήμια, Εκκλησία και ιδιωτικά ιδρύματα είναι σήμερα οι φορείς της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στη Λατινική Αμερική, σύμφωνα με τον Γιώργο Παππά, τοπικό Συντονιστή Εκπαίδευσης. 

«Η ελληνική γλώσσα διδάσκεται σε 3.300 μαθητές από 27 αποσπασμένους Έλληνες εκπαιδευτικούς σε Αργεντινή, Βενεζουέλα, Βραζιλία, Μεξικό, Ουρουγουάη, Παναμά, Περού και Χιλή, καθώς και σε Κολομβία και Κούβα από ντόπιους φορείς. 

Στην περιοχή λειτουργούν από ένα πρωτοβάθμιο και δευτεροβάθμιο σχολείο σε Αργεντινή, Βραζιλία και Παναμά, όπου η ελληνική διδάσκεται -έναντι διδάκτρων- στο επίσημο ωρολόγιο πρόγραμμα, από 3-5 ώρες εβδομαδιαίως (παρέχεται κρατικό αποδεικτικό σπουδών από το τοπικό Υπουργείο). 

Ελληνικά διδάσκονται, επίσης, σε οκτώ πανεπιστημιακά ιδρύματα, ενώ λειτουργούν και έξι Κέντρα Πιστοποίησης Ελληνομάθειας, με σημαντική συμμετοχή ετησίως…», απαριθμεί.


Νότια Αφρική : «Ανάγκη η διατήρηση της ελληνικότητας»
Δεύτερη επιπρόσθετη γλώσσα, αλλά και μάθημα δέσμης για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, είναι επισήμως τα Ελληνικά στη Νότια Αφρική, όπου ζουν σήμερα περίπου 30.000 Έλληνες.

«“Είναι ενταγμένα στο ημερήσιο πρόγραμμα του σχολείου μας και διδάσκονται υποχρεωτικά σε όλους τους μαθητές, ανεξαρτήτως εθνικότητας, από τον Βρεφονηπιακό Σταθμό μέχρι και τη Γ΄ Λυκείου. Από 6 ώρες τη βδομάδα στο Δημοτικό και 3,5 στο Λύκειο, τα παιδιά διδάσκονται Γλώσσα, Θρησκευτικά, Ιστορία και Πολιτισμό, ενώ στο Γυμνάσιο-Λύκειο και ελληνική Λογοτεχνία. 

Οι οικογένειές τους πληρώνουν δίδακτρα, που αρχίζουν από 2.500 ευρώ στον Βρεφονηπιακό και φτάνουν στα 7.200 στο Λύκειο, τον χρόνο…», αναφέρει η Αναστασία Κρυσταλλίδου, διευθύντρια του ιδιωτικού σχολείου «Σαχέτι», του μοναδικού ημερήσιου ελληνικού σχολείου της παροικίας, στο Γιοχάνεσμπουργκ , όπου λειτουργεί και Τμήμα Νεοελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο. 

Το «Σαχέτι» αριθμεί φέτος 1.147 μαθητές και μαθήτριες, 31 ομογενείς και αποσπασμένους Έλληνες εκπαιδευτικούς. 


Μέτρα από το Υπουργείο Παιδείας
Δέσμη μέτρων για συμμάζεμα των δαπανών στα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού παίρνει το Υπουργείο Παιδείας, με νομοσχέδιο που ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή. 

Την ώρα που χιλιάδες ομογενείς μαθαίνουν ελληνικά στο πλαίσιο λειτουργίας των ελληνικών κοινοτήτων, το Υπουργείο Παιδείας προσδοκά να παρέχει πιστοποιημένη εκπαίδευση, ώστε η γνώση των ελληνικών να αναγνωρίζεται ως προσόν στις χώρες όπου ζουν. 

«Προχωράμε σε νοικοκύρεμα», λέει στα «NEA» η μέχρι πρότινος Αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας, Φώφη Γεννηματά, που «έτρεξε» το νομοσχέδιο. 

«Το ελληνικό δημόσιο δαπανούσε ως τώρα περισσότερα από 100 εκατομμύρια ευρώ χωρίς να γνωρίζει καν τον ακριβή αριθμό μαθητών και εκπαιδευτικών του εκτός Ελλάδας. 

Αντιθέτως, με τις αποφάσεις που λάβαμε προσδοκούμε να εξοικονομήσουμε πάνω από 30 εκατομμύρια ευρώ», σημειώνει. 

Σύμφωνα με την κ. Γεννηματά, «ειδικά στα ευρωπαϊκά Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας που λειτουργούν εκτός επίσημου εκπαιδευτικού συστήματος με ευθύνη ελληνικών συλλόγων, επικρατούσε χάος. Κι όμως, μέχρι πρότινος το ελληνικό Κράτος έστελνε εκεί εκπαιδευτικούς. 

Στόχος μας ακριβώς είναι να μη βολεύονται πλέον όσοι δεν προσφέρουν έργο. Από τις 2.400 αποσπάσεις εκπαιδευτικών στο εξωτερικό το 2004, περιοριζόμαστε φέτος στις 1.500…», λέει, ξεκαθαρίζοντας ότι στο εξής το Υπουργείο Παιδείας θα ενισχύει στοχευμένα με πόρους και εκπαιδευτικούς μόνο τις μορφές ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης κάθε βαθμίδας που είναι ενταγμένες σε εκπαιδευτικά συστήματα, είτε της Ελλάδας, είτε των χωρών υποδοχής. Προς την κατεύθυνση αυτή, σχολεία με φορείς τις ελληνικές διπλωματικές και προξενικές αρχές κλείνουν σταδιακά και σταματούν να δέχονται εγγραφές μαθητών από το σχολικό έτος 2012-2013.

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΑ ΝΕΑ

Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2011

Η διαφήμιση σήμερα

   Ας ακούσουμε και την άποψη μιας μαθήτριάς μας για τη βαριά βιομηχανία της διαφήμισης,  συνεχίζοντας έτσι την παράδοση ,που θέλει τους υποψηφίους της Γ ΄ Λυκείου να καταθέτουν τις απόψεις τους .


     Η διαφήμιση έχει εισέλθει στη ζωή μας για  τα καλά. Είναι ένας τρόπος με τον οποίο μεταδίδεται ένα πρωτότυπο μήνυμα, το οποίο αφορά ένα οποιοδήποτε υλικό ή πνευματικό προϊόν ,που έχει ως σκοπό να οδηγήσει το άτομο στο να αγοράσει το συγκεκριμένο διαφημιζόμενο προϊόν. Έτσι , καθημερινά κατακλυζόμαστε από διαφημιστικά μηνύματα από παντού , τηλεόραση , ραδιόφωνο , διαδίκτυο και τύπο.
      Αρχικά ,η διαφήμιση συνεισφέρει κυρίως ως προς το οικονομικό τομέα, αφού παρακινεί το άτομο στο να αγοράσει το διαφημιζόμενο προϊόν. Με αυτό τον τρόπο υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση για το συγκεκριμένο αγαθό απ’ ότι υπήρχε πρώτα ,που δεν είχε υποστεί την διαδικασία της διαφήμισης. Έτσι , αυτό συμβάλλει στην αύξηση της παραγωγικότητας και την ανάταση της οικονομίας . Αυτό βέβαια με την σειρά του οδηγεί στη διακίνηση του χρήματος στην αγορά ,επειδή παρατηρείται μεγάλος αριθμός ανθρώπων που σπεύδουν να αγοράσουν τα διάφορα υλικά αγαθά ως αποτέλεσμα την πρόοδο της χώρας σε οικονομικό επίπεδο.
      Από την άλλη, με την αύξηση της ζήτησης του διαφημιζόμενου προϊόντος παρατηρείται μείωση της ανεργίας. Διότι  ,για να υλοποιηθεί αυτό ,χρειάζονται στα διάφορα βιομηχανικά εργοστάσια περισσότερα εργατικά χέρια, τα οποία μέσα από την εργασία τους θα μπορέσουν να βγάλουν εις πέρας το ζητούμενο προϊόν. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της ανεργίας , επειδή μέσω αυτής εργάζονται πάρα πολλά άτομα κάνοντας οποιαδήποτε εργασία , η οποία σχετίζεται με τη διαφήμιση, για να εξοικονομήσουν  τα απαραίτητα χρήματα για την επιβίωση τους.
      Επιπλέον, μέσω της διαφήμισης προβάλλονται δημοσίως όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά του κάθε προϊόντος , το οποίο ενδιαφέρει τον κάθε πολίτη , αναφέροντας τα πλεονεκτήματα που θα σε ωθήσουν στο να το αποκτήσεις και λιγοστές φορές στα μειονεκτήματά του. Με αυτό τον τρόπο δίνεται η ευκαιρία στους ενδιαφερόμενους καταναλωτές να επιλέξουν με ορθά κριτήρια το προϊόν ,που τους ενδιαφέρει ανάμεσα σε πολλά άλλα. Έτσι, ενισχύεται η αισθητική πλευρά του ατόμου εξαιτίας του ότι  επιλέγει το καλύτερο .
       Δεν είναι ,όμως λίγες οι διαφημίσεις οι οποίες εξυπηρετούν διάφορα συμφέροντα και αντί για θετικά αποτελέσματα έχουμε αρνητικά .
      Μέσω της διαφήμισης τα άτομα με έλλειψη καταναλωτικής παιδείας χειραγωγούνται και δεν είναι σε θέση να πάρουν ορθές αποφάσεις. Αυτό ,λοιπόν, τους οδηγεί στο να μην ασκούν την κριτική τους ικανότητα και αν την ασκούν , αυτό να γίνεται με βάση τις καταναλωτικές συνήθειες των άλλων πολιτών ,βλέποντας μόνο την υλική τους αξία. Έτσι, η κακόβουλη διαφήμιση έχει ως συνέπεια τα υλιστικά  πρότυπα καθώς και την αξιολόγηση των άλλων ατόμων σύμφωνα με το << έχει >> έναντι του << είναι >>.
      Επιπλέον, πλήθος  διαφημίσεων μεταμορφώνουν το άτομο σε ένα μαζοποιημένο   καταναλωτή, ο οποίος εργάζεται μέσα στο άγχος και σε εξαντλητικούς ρυθμούς προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα για να αποκτήσει τα διάφορα διαφημιζόμενα υλικά αγαθά . Εκτός από αυτό, αυτές οι συνθήκες εργασίας συνάμα με τους γρήγορους ρυθμούς ζωής οδηγούν το άτομο σε ακραία φαινόμενα όπως βία και εγκληματικότητα. Σήμερα , οι άνθρωποι δεν κλέπτουν για να φάνε , αλλά για να αποκτήσουν περισσότερα υλικά αγαθά σε ένα μαραθώνιο υπερκαταναλωτικής υστερίας.  .
      Επομένως,  διαπιστώνουμε ότι η είσοδος της διαφήμισης στη ζωή των ανθρώπων, την έχει μεταβάλλει ριζικά. Αυτό που οφείλουμε να καταλάβουμε είναι ότι χρησιμεύει ως ένα εργαλείο από τον άνθρωπο ,το οποίο συμβάλλει στην αύξηση της οικονομίας  και της παραγωγικότητας. Ωστόσο, αν αυτό το εργαλείο δεν αξιοποιηθεί σωστά με τον κατάλληλο τρόπο, έχει αρνητικές επιπτώσεις τόσο στον άνθρωπο, όσο και στο περιβάλλον που τον φιλοξένει.


  Ευχαριστούμε θερμά τη μαθήτρια του φροντιστηρίου μας, Σταματία Κ. που μας χάρισε τις απόψεις της .  
                                                                                                   .
                                                                                                     


Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2011



Πανελλαδικές µε νέο σύστηµα


Νέο σύστηµα Πανελλαδικών µε «διπλές» εξετάσεις την ίδια ηµέρα σε ενδοσχολικό και εθνικό επίπεδο παρουσιάζει τις επόµενες ηµέρες το υπουργείο Παιδείας. Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν την ερχόµενη εβδοµάδα, ωστόσο όλες οι καινούργιες πλευρές του νέου συστήµατος βρίσκονται ήδη στη διάθεση του «Βήµατος» που τις παρουσιάζει σήµερα. Το νέο εξεταστικό σύστηµα, το οποίο θα εφαρµοστεί από το 2014, εντάσσει στη διαδικασία επιλογής των φοιτητών τα ίδια τα πανεπιστήµια, διατηρώνταςωστόσο στο παιχνίδι και την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων, η οποία τελικάδεν θα καταργηθεί αλλά απλώς θα αναµορφωθεί. Ετσι µε νέα σύνθεση, πιθανότατα λιγότερα µέλη και µε νέο όνοµα η ΚΕΕ θα συνεχίσει να έχει τον πρώτο λόγο, και µάλιστα όχι µόνο για τα θέµατα των Πανελλαδικών. Τα τµήµατα των πανεπιστηµίων και των ΤΕΙ, σε συνεργασία µε τον «αναβαθµισµένο» κοσµήτορα της σχολής στην οποία υπάγονται, θα καθορίζουν τα προαπαιτούµενα µαθήµατα, αλλά και τους συντελεστές βαρύτητας στη βαθµολόγηση των εισακτέων τους. Με το νέο εξεταστικό σύστηµα όποιος θέλει να σπουδάσει, π.χ., Μαθηµατικά θα έχει να κάνει µε τη διοίκηση του Μαθηµατικού Τµήµατος και µόνο. Στο σηµείο αυτό φαίνεται ότι αλλάζει ο σχεδιασµός του υπουργείου Παιδείας, καθώς ενώ αρχικά είχε ανακοινωθεί ότι η εισαγωγή θα γίνεται σε σχολές, τελικά και µε δεδοµένες τις αλλαγές που έγιναν την τελευταία στιγµή στην ψήφιση του νέου νόµου-πλαισίου για τα ΑΕΙ αποφασίστηκε ότι η εισαγωγή θα γίνεται σε τµήµατα.


Αναλυτικά, σύµφωνα µε τις πληροφορίες του «Βήµατος», οι αλλαγές που θα ανακοινώσει σύντοµα το υπουργείο Παιδείας περιλαµβάνουν τα εξής:



* Οι απολυτήριες και οι πανελλαδικές εξετάσεις θα γίνονται σε κοντινούς χρόνους, το πιθανότερο την ίδια ηµέρα. Σύµφωνα µε τον σχεδιασµό του υπουργείου Παιδείας, οι εξετάσεις θα καθορίζονται ανά µάθηµα. Ετσι, για παράδειγµα, ένας µαθητής θα εξετάζεται το πρωί στα Μαθηµατικά σε ενδοσχολικό επίπεδο, θα κάνει ένα διάλειµµα λίγων ωρών και στη συνέχεια θα εξετάζεται ξανά στο ίδιο µάθηµα (αν φυσικά ανήκει στο επιστηµονικό αντικείµενο που τον ενδιαφέρει) σε εθνικό επίπεδο για την εισαγωγή του στο πανεπιστήµιο.



* Τα θέµατα τόσο στις απολυτήριες όσο και στις πανελλαδικές εξετάσεις θα επιλέγονται κεντρικά από την Επιτροπή Εξετάσεων του υπουργείου Παιδείας. Ωστόσο εκείνα των απολυτήριων εξετάσεων θα διορθώνονται στο σχολείο, ενώ εκείνα των πανελλαδικών εξετάσεων θα διορθώνονται κεντρικά στο υπουργείο Παιδείας από τις επιτροπές των εξετάσεών του.



* Τα εξεταζόµενα µαθήµατα θα είναι από τρία ως πέντε ανά κατεύθυνση. Οπως είναι γνωστό, µε το σύστηµα του Νέου Λυκείου που έχει ήδη ανακοινωθεί τα επιστηµονικά πεδία αντικαθίστανται από δύο κατευθύνσεις στη Β’ Λυκείου (Θετική, Θεωρητική) και τρεις κατευθύνσεις στη Γ’ Λυκείου (µε µία επιπλέον κατεύθυνση σε αντικείµενα ∆ικαίου και Οικονοµικά). Κοινό πανελλαδικά εξεταζόµενο µάθηµα σε όλες τις κατευθύνσεις θα είναι η Εκθεση.



Οι υποψήφιοι της Θετικής Κατεύθυνσης θα εξετάζονται ακόµη σε Φυσικές Επιστήµες, Μαθηµατικά, Βιολογία. Εκείνοι της Θεωρητικής Κατεύθυνσης σε Αρχαία, Ιστορία, Νέα Ελληνική Γλώσσα. Και εκείνοι της Τρίτης Κατεύθυνσης σε Μαθηµατικά, Αρχές Οργάνωσης και ∆ιοίκησης Επιχειρήσεων. Ωστόσο, ο ακριβής αριθµός των εξεταζόµενων µαθηµάτων και το ποια από αυτά θα επιλεγούν τελικά θα αποφασιστούν από το υπουργείο Παιδείας τις επόµενες ηµέρες.



* Για την εισαγωγή στα πανεπιστήµια και στα ΤΕΙ θα συνυπολογίζονται οι βαθµοί της Β’ και της Γ’ Λυκείου, όπως γινόταν στο παρελθόν.



* Τα τµήµατα πανεπιστηµίων και ΤΕΙ θα βάζουν συγκεκριµένο «πλαφόν» για τα µαθήµατα βαρύτητας στο επιστηµονικό τους αντικείµενο (για παράδειγµα, το Μαθηµατικό Τµήµα θα «ζητάει» βαθµολογία τουλάχιστον 15.000 µορίων για την εισαγωγή υποψηφίων στα προγράµµατά του). Ετσι ο κάθε υποψήφιος θα ξέρει από νωρίς ποιον βαθµό πρέπει να πετύχει για την εισαγωγή του στο τµήµα που τον ενδιαφέρει.



* Η ύλη στις πανελλαδικές εξετάσεις δεν θα είναι αυστηρά προσδιορισµένη (δηλαδή από συγκεκριµένο κεφάλαιο σε συγκεκριµένο κεφάλαιο ανά βιβλίο), αλλά θα είναι ευρεία. Για παράδειγµα, στην Ιστορία θα προσδιορίζεται µόνο ότι εξεταστέα ύλη αποτελούν οι Βαλκανικοί Πόλεµοι ή στα Αρχαία ότι εξεταστέα ύλη θα αποτελέσουν τα κείµενα του Πλάτωνα.



* Στις απολυτήριες εξετάσεις θα λαµβάνεται υπόψη και ένα γενικό τεστ γνώσεων και δεξιοτήτων, το οποίο θα δίνουν όλοι για να εκτιµηθούν το επίπεδό τους και τα αποτελέσµατα της εκπαιδευτικής δουλειάς που έγινε στη διάρκεια της χρονιάς στο σχολείο τους.



Οι λεπτοµέρειες του νέου εξεταστικού συστήµατος αναµένεται να «κλείσουν» τις επόµενες ηµέρες σε σύσκεψη που θα γίνει στο υπουργείο Παιδείας. Υπολογίζεται, σύµφωνα µε τους αρµοδίους, να ανακοινωθούν εντός του επόµενου 20ηµέρου. 

 Οι αλλαγές στις εξετάσεις για την εισαγωγή σε ΑΕΙ - ΤΕΙ
ΣήμεραΑύριο
ΜΑΘΗΜΑΤΑ6 κοινά ανά επιστημονικό πεδίο3-5 με προαπαιτούμενα ανά τμήμα
ΕΙΣΑΓΩΓΗΜε βαθμό πανελλαδικών Χσυντελεστή αυξημένης βαρύτητας (διαμορφώνεται κεντρικά) +βαθμό προφορικών εξετάσεων Γ' ΛυκείουΜε βαθμό πανελλαδικών Χσυντελεστή αυξημένης βαρύτητας (διαμορφώνεται από ΑΕΙ - ΤΕΙ) +βαθμούς απολυτηρίων Β' & Γ' Λυκείου
ΧΡΟΝΟΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ / ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΩΝΣε διαφορετικές ημερομηνίεςΤην ίδια ημέρα
ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΩΝΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝΚεντρική Επιτροπή ΕξετάσεωνΚεντρική Επιτροπή Εξετάσεων
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΩΝΑπό το σχολείοΚεντρική Επιτροπή Εξετάσεων +γενικό τεστ γνώσεων / δεξιοτήτων
ΥΛΗΚαθορισμένη και ενιαία ανά βιβλίο και κεφάλαιοΘεματολογική κατά το αντικείμενο της κάθε σχολής


Πόσο έτοιµα είναι τα πανεπιστήµια
Οι πρυτάνεις δηλώνουν ότι δεν ρωτήθηκαν

Το νέο σύστηµα... εµπλέκει στην εξεταστική διαδικασία πανεπιστήµια και ΤΕΙ, κάτι που άλλωστε ζητούσαν επί χρόνια οι διοικήσεις τους. Ωστόσο, µε την εφαρµογή του νέου νόµου-πλαισίου για τη λειτουργία τους σε εκκρεµότητα και τις διοικήσεις ΑΕΙ και ΤΕΙ έτοιµες να προσφύγουν στα ανώτατα δικαστήρια της χώρας για το εκλογικό σύστηµα µε το οποίο ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας ότι θα εκλεγούν τα νέα Συµβούλια ∆ιοίκησης, οι συνεννοήσεις µεταξύ των δύο πλευρών µοιάζουν δύσκολες.


Σε αυτή τη συγκυρία, οι πρυτάνεις των πανεπιστηµίων µόνο µε το εξεταστικό δεν ασχολούνται, ζητούν ωστόσο να ενηµερωθούν εγκαίρως για την όποια απόφαση τελικά ληφθεί και να εκφράσουν γνώµη για το πώς θα καθοριστούν οι συντελεστές βαρύτητας και τα προαπαιτούµενα µαθήµατα.


«Η αλήθεια είναι ότι δεν έχει γίνει καµία σχετική συζήτηση ανάµεσα στα πανεπιστήµια και στο υπουργείο Παιδείας» λέει ο πρύτανης του ∆ηµοκριτείου Πανεπιστηµίου Θράκης και προεδρεύων της Συνόδου Πρυτάνεων κ. Κ. Ρέµελης.«Κανένα πανεπιστήµιο δεν έχει ερωτηθεί ως σήµερα, ούτε και έχει εκφέρει άποψηγια το πώς θα εµπλακούν στην εξεταστική διαδικασία για την εισαγωγή των πρωτοετών φοιτητών τους». «Είχε γίνει µια νύξη περί εξεταστικού συστήµατοςπαλαιότερα σε µια από τις συνόδους πρυτάνεων, αλλά δεν είχαµε καταλήξει σε καµία απόφαση, ούτε είχαµε καµία ενηµέρωση από το υπουργείο Παιδείας» λέει ο πρύτανης του Πανεπιστηµίου Αιγαίου κ. Πάρις Τσάρτας«∆εν ξέρω όµως σε ποιον βαθµό το υπουργείο Παιδείας θα θελήσει να µας έχει συνοµιλητές. Γι’ αυτό διατηρώ πραγµατικά έναν προβληµατισµό» προσθέτει ο κ. Τσάρτας. «Μήπως δεν είναι καν απαραίτητο να ζητήσουν τη γνώµη µας;» συµπληρώνει ο πρύτανης του Οικονοµικού Πανεπιστηµίου Αθηνών κ. Κ. Γάτσιος«Υπάρχει µια ασάφεια και µια προχειρότητα στις κινήσεις του υπουργείου που µας αφορούν ως σήµερα, οπότεαπλά συµβουλεύω να µην κοιτάζουµε τις εντυπώσεις στα θέµατα που θα ακολουθήσουν αλλά την ουσία» καταλήγει. Από: 'Το Βήμα'

Η ποίηση αντιγράφει τη ζωή ή ζωή την ποίηση;





Ήταν ωραίο το Σούνιο τη μέρα εκείνη του Ευαγγελισμού."πάλι με την άνοιξη.
Λιγοστά πράσινα φύλλα γύρω στις σκουριασμένες πέτρες
το κόκκινο χώμα και οι ασπάλαθοι
δείχνοντας έτοιμα τα μεγάλα τους βελόνια
και τους κίτρινους ανθούς.
Απόμερα οι αρχαίες κολόνες,χορδές μιας άρπας που αντηχούν
ακόμη...


Γαλήνη
-Τι μπορεί να μου θύμισε τον Αρδιαίο εκείνον;
Μια λέξη στον Πλάτωνα θαρρώ,χαμένη στου μυαλού
τ'αυλάκια.
τ΄όνομα του κίτρινου θάμνου
δεν άλλαξε από κείνους τους καιρούς.
Το βράδυ βρήκα την περικοπή:
"τον έδεσαν χειροπόδαρα" μας λέει
"τον έριξαν χάμω και τον έγδαραν
τον έσυραν παράμερα τον καταξέσκισαν
απάνω στους αγκαθερούς ασπάλαθους
και πήγαν και τον πέταξαν στον Τάρταρο κουρέλι".

Έτσι στον κάτω κόσμο πλέρωνε τα κρίματά του
Ο Παμφύλιος ο Αρδιαίος ο πανάθλιος Τύραννος
Γ. ΣΕΦΕΡΗΣ 1971 

31 του Μάρτη 1971

Πέμπτη 13 Οκτωβρίου 2011

Η Ιθάκη της ζωής μας





Σαν βγεις στο πηγαιμό για την Ιθάκη,
να εύχεσαι να 'ναι μακρύς ο δρόμος,
γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.
Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας,
τον θυμωμένο Ποσειδώνα μη φοβάσαι,
τέτοια στον δρόμο σου ποτέ σου δε θα βρεις,
αν μεν η σκέψις σου υψηλή, αν εκλεκτή
συγκίνησις το πνεύμα και το σώμα σου αγγίζει.
Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας,
τον άγριο Ποσειδώνα δεν θα συναντήσεις,
αν δεν τους κουβαλείς μες στην ψυχή σου,
αν η ψυχή σου δεν τους στήνει εμπρός σου.
Να εύχεσαι να 'ναι μακρύς ο δρόμος.
Πολλά τα καλοκαιρινά πρωινά να είναι
που με τι ευχαρίστησι, με τι χαρά
θα μπαίνεις σε λιμένας πρωτοειδωμένους
να σταματήσεις σ' εμπορεια Φοινικικά,
και τες καλές πραγματείες ν' αποκτήσεις,
σεντέφια και κοράλλια, κεχριμπάρια κι έβενους,
και ηδονικά μυρωδικά κάθε λογής,
όσο μπορείς πιο άφθονα ηδονικά μυρωδικά,
σε πόλεις Αιγυπτιακές πολλές να πας,
να μάθεις και να μάθεις απ' τους σπουδασμένους.

Πάντα στο νου σου να 'χεις την Ιθάκη.
Το φθάσιμον εκεί ειν'ο προορισμός σου.
Αλλά μη βιάζεις το ταξείδι διόλου.
Καλλίτερα χρόνια πολλά να διαρκέσει.
και γέρος πια ν' αράξεις στο νησί,
πλούσιος με όσα κέρδισες στο δρόμο,
μη προσδοκώντας πλούτη να σε δώσει η Ιθάκη.

Η Ιθάκη σ' έδωσε τ' ωραίο ταξείδι.
χωρίς αυτήν δε θα 'βγαινες στο δρόμο.
αλλά δεν έχει να σε δώσει πια.
Κι αν πτωχική την βρεις, η Ιθάκη δε σε γέλασε.
έτσι σοφός που έγινες, με τόση πείρα,
ήδη θα το κατάλαβες οι Ιθάκες τι σημαίνουν.



 Υ.Γ. Αφιερωμένο σε όσους την αναζητούν κυριολεκτικά και μεταφορικά!

Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2011

ΕΛΛΑΣ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΣΟΥ ΤΕΛΕΙΩΜΟ ΔΕΝ ΕΧΕΙ...

   








Η εικόνα της Ελλάδας σήμερα, μέσα από ένα ποίημα 
του σατιρικού ποιητή Γεωργίου Σουρή (1853-1919), 
που γράφτηκε το 1910 !!!








Ποιὸς εἶδε κράτος λιγοστὸ
σ᾿ ὅλη τὴ γῆ μοναδικό,
ἑκατὸ νὰ ἐξοδεύῃ
καὶ πενήντα νὰ μαζεύῃ;


Νὰ τρέφῃ ὅλους τους ἀργούς,
νἄχῃ ἑπτὰ Πρωθυπουργούς,
ταμεῖο δίχως χρήματα
καὶ δόξης τόσα μνήματα;


Νἄχῃ κλητῆρες γιὰ φρουρὰ
καὶ νὰ σὲ κλέβουν φανερά,
κι ἐνῷ αὐτοὶ σὲ κλέβουνε
τὸν κλέφτη νὰ γυρεύουνε;


Κλέφτες φτωχοὶ καὶ ἄρχοντες μὲ ἅμαξες καὶ ἄτια,
κλέφτες χωρὶς μία πῆχυ γῆ καὶ κλέφτες μὲ παλάτια,
ὁ ἕνας κλέβει ὄρνιθες καὶ σκάφες γιὰ ψωμὶ
ὁ ἄλλος τὸ ἔθνος σύσσωμο γιὰ πλούτη καὶ τιμή.


Ὅλα σ᾿ αὐτὴ τὴ γῆ μασκαρευτῆκαν
ὀνείρατα, ἐλπίδες καὶ σκοποί,
οἱ μοῦρες μας μουτσοῦνες ἐγινῆκαν
δὲν ξέρομε τί λέγεται ντροπή.


Ὁ Ἕλληνας δυὸ δίκαια ἀσκεῖ πανελευθέρως,
συνέρχεσθαί τε καὶ οὐρεῖν εἰς ὅποιο θέλει μέρος.


Χαρὰ στοὺς χασομέρηδες! χαρὰ στοὺς ἀρλεκίνους!
σκλάβος ξανάσκυψε ὁ ρωμιὸς καὶ δασκαλοκρατιέται.


Γι᾿ αὐτὸ τὸ κράτος, ποὺ τιμᾶ τὰ ξέστρωτα γαϊδούρια,
σικτὶρ στὰ χρόνια τὰ παλιά, σικτὶρ καὶ στὰ καινούργια!


Καὶ τῶν σοφῶν οἱ λόγοι θαρρῶ πὼς εἶναι ψώρα,
πιστὸς εἰς ὅ,τι λέγει κανένας δὲν ἐφάνη…
αὐτὸς ὁ πλάνος κόσμος καὶ πάντοτε καὶ τώρα,
δὲν κάνει ὅ,τι λέγει, δὲν λέγει ὅ,τι κάνει.


Σουλούπι, μπόϊ, μικρομεσαῖο,
ὕφος τοῦ γόη, ψευτομοιραῖο.
Λίγο κατσούφης, λίγο γκρινιάρης,
λίγο μαγκούφης, λίγο μουρντάρης.


Σπαθὶ ἀντίληψη, μυαλὸ ξεφτέρι,
κάτι μισόμαθε κι ὅλα τὰ ξέρει.
Κι ἀπὸ προσπάππου κι ἀπὸ παπποῦ
συγχρόνως μποῦφος καὶ ἀλεποῦ.


Καὶ ψωμοτύρι καὶ γιὰ καφὲ
τὸ «δὲ βαρυέσαι» κι «ὢχ ἀδερφέ».
Ὡσὰν πολίτης, σκυφτὸς ραγιᾶς
σὰν πιάσει πόστο: δερβεναγᾶς.


Θέλει ἀκόμα -κι αὐτὸ εἶναι ὡραῖο-
νὰ παριστάνει τὸν εὐρωπαῖο.
Στὰ δυὸ φορώντας τὰ πόδια πού ῾χει
στό ῾να λουστρίνι, στ᾿ ἄλλο τσαρούχι.


Δυστυχία σου Ἑλλάς,
μὲ τὰ τέκνα ποὺ γεννᾶς.
Ὦ Ελλάς, ἡρώων χώρα,
τί γαϊδάρους βγάζεις τώρα;