Δευτέρα, 28 Φεβρουαρίου 2011

Γνωρίζοντας τους λογοτέχνες μας...




Η αφίσα του προγράμματος για τους Παπαδιαμάντη, Γκάτσο, Ελύτη και Τσίρκα από το υπουργείο Παιδείας
Η αφίσα του προγράμματος για τους Παπαδιαμάντη, Γκάτσο, Ελύτη και Τσίρκα από το υπουργείο Παιδείας  

Πανελλαδικό μαθητικό διαγωνισμό μέσω Διαδικτύου ξεκινά το υπουργείο Παιδείας, με θέμα τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη, τον Οδυσσέα Ελύτη, τον Νίκο Γκάτσο και τον Στρατή Τσίρκα, 100 χρόνια μετά το θάνατο του πρώτου και τη γέννηση των τριών.

Το πρόγραμμα, υπό τον τίλτο «Παπαδιαμάντης - Ελύτης - Γκάτσος - Τσίρκας: 100 χρόνια μετά!», στοχεύει στην ανάπτυξη ποικίλων δράσεων στα σχολεία της χώρας με τίτλο: «Παπαδιαμάντης - Ελύτης - Γκάτσος - Τσίρκας: 100 χρόνια μετά!».

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου θα παρουσιάσει την Τρίτη πρωτοβουλία του, με στόχο οι μαθητές, αλλά και συνολικά η σχολική κοινότητα, να δημιουργήσουν συλλογικά ή ατομικά καλλιτεχνικά έργα κάθε μορφής και να τα παρουσιάσουν, με διάφορους τρόπους, μαζί με τους δασκάλους και καθηγητές τους.

Με τη βοήθεια και τη συνδρομή του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, η Εκπαιδευτική Τηλεόραση δημιούργησε την πλατφόρμα www.i-create.gr, όπου θα φιλοξενηθεί το υλικό των σχολείων, μαζί με σημαντικό υποβοηθητικό υλικό. Τα έργα που θα προκριθούν, κατόπιν διαδικτυακού διαγωνισμού, θα παρουσιαστούν σε ειδική εκδήλωση όπου θα διακριθούν σχολεία, μαθητές και εκπαιδευτικοί.

Κυριακή, 13 Φεβρουαρίου 2011

Ποιοι είναι σήμερα << οι πεπαιδευμένοι >> ;


     
   Συνήθως στην εποχή μας για να πούμε έναν άνθρωπο διανοούμενο πρέπει αυτός να είναι μορφωμένος. Ό κάθε μορφωμένος δεν είναι και διανοούμενος. Τέτοιου είδους άνθρωποι στις μέρες μας σπανίζουν λόγω των σημερινών εξελίξεων ζωής . Ο πνευματικός άνθρωπος επομένως  είναι αυτός που είναι καλλιεργημένος ψυχικά και σωματικά ο οποίος δεν ασχολείται μόνο και μόνο με το αντικείμενο της επιστήμης του αλλά τον απασχολούν πολλά άλλα θέματα όπως πολιτιστικά, κοινωνικά, οικολογικά. Ο άνθρωπος αυτός δεν ενδιαφέρεται για το ατομικό του καλό αλλά για το κοινωνικό σύνολο. Ωστόσο στον ευρύτερο κύκλο των ανθρώπων του πνεύματος εντάσσονται, όχι μόνο οι λεγόμενοι 'διανοούμενοι' αλλά και όλοι οι σκεπτόμενοι άνθρωποι που βιώνουν κι αυτοί καθημερινά την πνευματικότητα μαχόμενοι για το κοινό καλό.
      Υπάρχουν αρκετά χαρακτηριστικά ανθρώπων ανάλογα με τους τομείς . Στον πνευματικό τομέα για παράδειγμα ένας πνευματικός ηγέτης διαθέτει χαρίσματα όπως η δυνατότητα εμβάθυνσης και αξιολόγησης σε διάφορες γνώσεις, είναι ουσιαστικά προβληματισμένος, αναζητά την αλήθεια, για αυτό και αμφισβητεί γόνιμα προβάλλοντας θετικές αντιπροτάσεις. Ευρύ πνεύμα καταδικάζει το φανατισμό  και την πνευματική μονομέρεια, βρίσκεται σε διαρκή εγρήγορση και ενημερώνεται για τα δρώμενα, επισημαίνοντας  τη σχέση που συνδέει τα διάφορα φαινόμενα μεταξύ τους. Επειδή μερικοί μάλιστα σκέφτονται μονοδιάστατα λόγω της τυφλής προσήλωσης στην ειδίκευση, είναι απαραίτητο να διαφωτίζει πολλούς με την  ξεχωριστή του παιδεία παρακινώντας τους ώστε να αποκτήσουν κρητική ικανότητα. Άλλωστε οι μηχανισμοί προπαγάνδας γίνεται απ τα μέσα μαζικής ενημέρωσης λόγω της εξέλιξης τους οπότε οι πνευματικοί άνθρωποι έχουν χρέος να αφυπνίζουν συνειδήσεις και να οδηγούν τους πολίτες στην πνευματική ελευθερία.
         Όσον αφορά τον ηθικό τομέα διέπεται από αρχές και αγωνίζεται για τα ιδανικά. Είναι άνθρωπος με αυτογνωσία που επιχειρεί τον περιορισμό των ελαττωμάτων του. Η αξιοπρέπεια του βίου του γίνεται υπόδειγμα για τους υπόλοιπους και ο ώριμος τρόπος συμπεριφοράς του. Η μόρφωση του δεν είναι μόνο θέμα γνώσεων διότι μάχεται για να μην υπάρχει διχόνοια μεταξύ των ανθρώπων. Ο ίδιος είναι αφιλοκερδής κατά την άσκηση του επαγγέλματος του αλλά και γενικότερα μειώνει την εκμετάλλευση του ανθρώπου απ τον άνθρωπο και προσπαθεί με κάθε τρόπο να σταματήσει την αλλοτρίωση που υπάρχει σε μεγάλο βαθμό στις μέρες μας λόγω της θεοποίησης των χρημάτων και άλλων αγαθών. Συνεχίζοντας στον κοινωνικό τομέα ο διανοούμενος από ανεπτυγμένη κοινωνική συνείδηση αποτελεί τη βάση της δημοκρατίας γιατί όπως είναι φυσικό ένας άνθρωπος με ουσιαστική παιδεία δεν μπορεί να χαρακτηρίζεται από συντηρητικές αντιλήψεις και ολοκληρωτικές τάσεις. Προωθεί το διάλογο, υπερασπίζεται με ζήλο τις ελευθερίες των πολιτών και εναντιώνεται δημόσια με τη δύναμη της προσωπικότητας του σε όποια απόπειρα λαϊκισμού, δημαγωγίας από την πλευρά της ηγεσίας.
         Στον πολιτιστικό τομέα διακρίνεται η ευγένεια, η ευαισθησία, η ανωτερότητα. Εκτιμά τις τέχνες και συνήθως προέρχεται από το χρόνο αυτό, προβάλλει το ωραίο τόσο με την έννοια του καλαίσθητου όσο και με την έννοια του καλού, του δίκαιου και του κακού. Τιμά την παράδοση, προσπαθεί για την διαφύλαξη ηθών και γενικά για την προστασία της πολιτιστικής μας ταυτότητας. Χειρίζεται σωστά τη γλώσσα μας υπερασπίζοντας τη μοναδικότητα της  και αντιστέκεται στη διάβρωση της . Είναι γνώστης της ιστορίας και των εθνικών μας θεμάτων, επίσης έχει γνήσια εθνική συνείδηση αλλά όχι τάσεις απομονωτισμού όσο αφορά στις σχέσεις των λαών. Ειδικά σήμερα που λόγω πολιτιστικός διαίσθησης των ανεπτυγμένων χώρων στις αναπτυσσόμενες καλλιεργείται η ξενομανία.
        Τέλος όσον αφορά τον εθνικό τομέα ο γνήσιος πνευματικός άνθρωπος αντιλαμβάνεται απόλυτα τη σημασία της αλληλεγγύης και της συναδέλφωσης των λαών και πηγαίνει με το μέρος της ειρήνης. Συνεπώς στηρίζει την πραγμάτωση του υγιούς κοσμοπολιτισμού που βασίζεται στη διατήρηση της πολιτισμικής ταυτότητας του κάθε λαού. Μάλιστα στις περισσότερες περιπτώσεις οι πνευματικοί άνθρωποι είναι άτομα διεθνούς κύρους  και η επίδρασή τους έχει παγκόσμια εμβέλεια.
       Ο ρόλος των πνευματικών διανοούμενων σύμφωνα με τα δεδομένα της σημερινής εποχής είναι να βρίσκονται σε εγρήγορση , να παρουσιάζουν δηκτικότητα σε νέες ιδέες , να μην είναι φανατικοί , να έχουν ήθος , μόρφωση και δια βίου παιδεία. Ο λόγος που ο ρόλος τους είναι αυτός είναι γιατί διαθέτουν κύρος ,έχουν ξεχωριστή παιδεία και πολύ μεγαλύτερες γνώσεις απ το υπόλοιπο σύνολο.
       Οι περισσότεροι διανοούμενοι απομακρύνονται από τα κοινωνικοπολιτικά δρώμενα εφόσον δεν μπορούν να επιβιώσουν ανάμεσα στο κοινωνικό σύνολο. Δέχονται έντονη κριτική από τα μεγαλύτερο σύνολο της κοινωνίας για τις γνώσεις τους, τον τρόπο που ζουν και αυτά που προσπαθούν να περάσουν στους νεότερους. Αυτός είναι και ο λόγος που περιθωριοποιούνται απ την υπόλοιπη κοινωνία.
       Πιστεύω πως ο ρόλος των διανοούμενων είναι αρκετά σημαντικός στις μέρες μας γι αυτό θα πρέπει να προστατευτεί από όλους για το καλύτερο μέλλον της πολιτείας και της ανθρωπότητας γενικότερα.
    Ευχαριστούμε θερμά τη μαθήτρια της Γ ΄ Λυκείου Χρύσα Χ. που μας χάρισε λίγο από τον πολύτιμο χρόνο της και μας έδωσε την άποψή της.

Κυριακή, 6 Φεβρουαρίου 2011

Δυσανασχετισμός ή ευτυχία να μιλάς αρχαία ελληνικά



Hellenic Quest λέγεται ένα πρόγραμμα ηλεκτρονικής εκμάθησης της Ελληνικής που το CNN άρχισε να διανέμει παγκοσμίως και προορίζεται σε πρώτο στάδιο για τους αγγλόφωνους και ισπανόφωνους.  
Η μέθοδος διδασκαλίας συνίσταται στην προβολή πληροφοριών στην οθόνη του 
Η/Υ με ταυτόχρονη μετάδοση ήχου και κινούμενης εικόνας.. 
  
Το πρόγραμμα παράγεται από τη μεγάλη εταιρία Η/Υ Apple, o Πρόεδρος της 
οποίας Τζον Σκάλι είπε σχετικά: Αποφασίσαμε να προωθήσουμε το πρόγραμμα 
εκμάθησης της Ελληνικής, επειδή η κοινωνία μας χρειάζεται ένα εργαλείο που 
θα της επιτρέψει ν' αναπτύξει τη δημιουργικότητά της, να εισαγάγει 
καινούριες ιδέες και θα της προσφέρει γνώσεις περισσότερες απ' όσες ο 
άνθρωπος μπορούσε ως τώρα να ανακαλύψει. 
  
Με άλλα λόγια, πρόκειται για μιαν εκδήλωση της τάσης για επιστροφή του 
παγκόσμιου πολιτισμού στο πνεύμα και τη γλώσσα των Ελλήνων. 
  
Άλλη συναφής εκδήλωση: Οι Άγγλοι επιχειρηματίες προτρέπουν τα ανώτερα 
στελέχη να μάθουν Αρχαία Ελληνικά επειδή αυτά περιέχουν μια ξεχωριστή 
σημασία για τους τομείς οργανώσεως και διαχειρίσεως επιχειρήσεων. 
  
Σε αυτό το συμπέρασμα ήδη οδηγήθηκαν μετά από διαπιστώσεις Βρετανών ειδικών 
ότι η Ελληνική γλώσσα ενισχύει τη λογική και τονώνει τις ηγετικές 
ικανότητες. 
  
Γι' αυτό έχει μεγάλη αξία, όχι μόνο στην πληροφορική και στην υψηλή 
τεχνολογία, αλλά και στον τομέα οργανώσεως και διοικήσεως .. 
  
Αυτές οι ιδιότητες της Ελληνικής ώθησαν το Πανεπιστήμιο Ιρμάιν της 
Καλιφόρνια να αναλάβει την αποθησαύριση του πλούτου της. Επικεφαλής του 
προγράμματος τοποθετήθηκαν η γλωσσολόγος -Ελληνίστρια- Μακ Ντόναλι και οι 
καθηγητές της ηλεκτρονικής Μπρούνερ και Πάκαρι. 
  
Στον Η/Υ Ίμυκο αποθησαυρίστηκαν 6 εκατομμύρια λεκτικοί τύποι της γλώσσας 
μας όταν η Αγγλική έχει συνολικά 490.000 λέξεις και 300.000 τεχνικούς 
όρους, δηλαδή σαν γλώσσα είναι μόλις το 1/100 της δικής μας.. Στον Ίμυκο 
ταξινομήθηκαν 8.000 συγγράμματα 4.000 αρχαίων Ελλήνων και το έργο 
συνεχίζεται. 
  
Μιλώντας γι' αυτό ο καθηγητής Μπρούνερ είπε: Σε όποιον απορεί γιατί τόσα 
εκατομμύρια δολάρια για την αποθησαύριση των λέξεων της Ελληνικής 
απαντούμε: Μα πρόκειται για τη γλώσσα των προγόνων μας. Και η επαφή μας μ' 
αυτούς θα βελτιώσει τον πολιτισμό μας . 
  
Οι υπεύθυνοι του προγράμματος υπολογίζουν ότι οι ελληνικοί λεκτικοί τύποι 
θα φθάσουν στα 90 εκατομμύρια, έναντι 9 εκατομμυρίων της λατινικής. 
Το ενδιαφέρον για την Ελληνική προέκυψε από τη διαπίστωση των επιστημόνων 
πληροφορικής και υπολογιστών ότι οι Η/Υ προχωρημένης τεχνολογίας δέχονται 
ως νοηματική γλώσσα μόνον την Ελληνική. Όλες τις άλλες γλώσσες τις 
χαρακτήρισαν σημειολογικές . 
  
Νοηματική γλώσσα θεωρείται η γλώσσα στην οποία το σημαίνον, δηλαδή η λέξη, 
και το σημαινόμενο, δηλαδή αυτό, που η λέξη εκφράζει (πράγμα, ιδέα, 
κατάσταση), έχουν μεταξύ τους πρωτογενή σχέση. Ενώ σημειολογική είναι η 
γλώσσα στην οποία αυθαιρέτως ορίζεται ότι το αμ πράγμα (σημαινόμενο) 
εννοείται με το αμ (σημαίνον). 
  
Με άλλα λόγια, η Ελληνική γλώσσα είναι η μόνη γλώσσα της οποίας οι λέξεις 
έχουν πρωτογένεια, ενώ σε όλες τις άλλες, οι λέξεις είναι συμβατικές, 
σημαίνουν, δηλαδή, κάτι, απλώς επειδή έτσι 'συμφωνήθηκε' μεταξύ εκείνων που 
την χρησιμοποιούν. 
  
ΟΛΕΣ οι λέξεις στην Ελληνική ΣΗΜΑΙΝΟΥΝ, π.χ. η λέξη ενθουσιασμός = εν-Θεώ, 
γεωμετρία = γη +μετρώ, προφητεία = προ + φάω, άνθρωπος = ο άναρθρων (ο 
αρθρώνων λόγο). 
  
Έχουμε δηλαδή αιτιώδη σχέση μεταξύ λέξεως-πράγματος, πράγμα ανύπαρκτο στις 
άλλες γλώσσες. Τα πιο τέλεια προγράμματα Ίμυκος , Γνώσεις και Νεύτων 
αναπαριστούν τους λεκτικούς τύπους της Ελληνικής σε ολοκληρώματα και σε 
τέλεια σχήματα παραστατικής, πράγμα που αδυνατούν να κάνουν για τις άλλες 
γλώσσες. 
  
Και τούτο επειδή η Ελληνική έχει μαθηματική δομή που επιτρέπει την αρμονική 
γεωμετρική τους απεικόνιση. 
  
< BR> 
Ιδιαιτέρως χρήσιμα είναι τα ελληνικά προσφύματα ΟΠΩΣ : τηλέ , λάνδη 
=....LAND, ΓΕΩ...,νάνο, μίκρο, μέγα, σκοπό....ισμός, ΗΛΕΚΤΡΟ....., κυκλο...., 
ΦΩΝΟ...., ΜΑΚΡΟ...., ΜΙΚΡΟ...., ΔΙΣΚΟ....., ΓΡΑΦΟ..., ΓΡΑΜΜΑ..., ΣΥΝ..., 
ΣΥΜ....., κ.λπ.. 
  
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ : ΤΟ ΓΝΩΣΤΟ ΣΕ ΟΛΟΥΣ C D = COMPACT DISK = ΣΥΜΠΑΚΤΩΜΕΝΟΣ ΔΙΣΚΟΣ 
  
Οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές θεωρούν την Ελληνική γλώσσα «μη οριακή», δηλαδή 
ότι μόνο σ' αυτή δεν υπάρχουν όρια και γι' αυτό είναι αναγκαία στις νέες 
επιστήμες όπως η Πληροφορική, η Ηλεκτρονική, η Κυβερνητική και άλλες. 
  
Αυτές οι επιστήμες μόνο στην Ελληνική γλώσσα βρίσκουν τις νοητικές 
εκφράσεις που χρειάζονται, χωρίς τις οποίες η επιστημονική σκέψη αδυνατεί 
να προχωρήσει. 
  
Γι' αυτούς τους λόγους οι Ισπανοί Ευρωβουλευτές ζήτησαν να καθιερωθεί η 
Ελληνική ως η επίσημη της Ευρωπαϊκής Ένωσης διότι το να μιλά κανείς για 
Ενωμένη Ευρώπη χωρίς την Ελληνική είναι σα να μιλά σε έναν τυφλό για 
χρώματα. 

Τετάρτη, 2 Φεβρουαρίου 2011

Βαθμοί Λυκείου

Συγχαρητήρια σε όλους τους μαθητές του Λυκείου για τις βαθμολογίες τους στο Α΄ τετράμηνο.
Καλά αποτελέσματα και στις εξετάσεις!